Jesteś w: Manager » Technopolis

Big Data a marketing

02.11.2014 11:52  Technopolis
Inteligentne dane nawet 2-krotnie zwiększają skuteczność reklam

Wydatki na technologie i usługi związane z Big Data wyniosą w tym roku w Europie Zachodniej blisko 3 miliardy dolarów. Jak pokazują prognozy będą one stale rosły i w 2018 roku mogą osiągnąć poziom nawet 6,8 miliarda dolarów. Big Data cieszą się coraz większym zainteresowaniem, zwłaszcza w branży reklamy online. Ich skuteczność może być jeszcze większa, jeśli zostaną przetworzone w Smart Data, czyli tzw. inteligentne dane. Wtedy efektywność kampanii reklamowych może wzrosnąć nawet o ponad 100 proc. Jak zatem skutecznie zmieniać Big Data w inteligentne dane?

Według ostatniego badania Circle Research, nawet 82 proc. marketerów już wykorzystuje lub planuje wykorzystywać Big Data w niedalekiej przyszłości. Tylko 18 proc. nie zamierza tego robić w ciągu najbliższych 3 lat. Tak dobre wyniki mogą dawać powody do optymizmu. Jednak gromadzenie dużych ilości danych na temat profilu klientów i ich efektywne wykorzystanie w działaniach marketingowych, to zupełnie różne sprawy. Co ważne, większość danych zebranych do celów badania pochodzi z rynku brytyjskiego, gdzie teoretycznie już dziś analiza i wykorzystanie Big Data powinno być na bardzo wysokim poziomie. Okazuje się jednak, że duże zbiory danych to również duże trudności w ich obróbce. Ponad połowa respondentów ma problem z powiązaniem wielu informacji na temat konkretnych konsumentów w jeden spójny obraz. Bez niego natomiast niemożliwe są dalsze analizy i przygotowywanie spersonalizowanej komunikacji oraz odpowiadanie na konkretne potrzeby konsumentów. 2 na 5 marketerów przyznaje też, że brakuje im wiedzy i umiejętności przetwarzania oraz porządkowania takich zbiorów danych. Podobna liczba uważa, że przeszkadza im też brak ścisłej współpracy czy integracji z działami IT. 1 na 3 twierdzi dodatkowo, że ilość danych do analizy jest zbyt duża.

Spraw, by Big Data stały się Smart
Takie trudności nie wróżą zbyt dobrze jakości przyszłych analizy danych na temat klientów i wykorzystywania tej wiedzy w działaniach reklamowych. Jednak według ResearchNow, odpowiednio przetworzone inteligentne dane potrafią zwiększyć skuteczność przekazu reklamowego nawet 2-krotnie. Ponadto, powody do optymizmu dają wrześniowe prognozy International Data Corporation, według których wartość wydatków na technologie i usługi związane z Big Data wyniesie w 2014 roku w Europie Zachodniej nawet 2,9 miliarda dolarów. Wydatki te będą stale rosły i w 2018 roku mogą osiągnąć poziom nawet 6,8 miliarda dolarów. – Zapotrzebowanie na profesjonalne usługi oraz infrastrukturę będzie się stale zwiększać, wraz ze spadkiem skuteczności tradycyjnych form reklamowych. Tak naprawdę, jesteśmy dopiero na początku drogi do analizy danych i personalizacji komunikatów marketingowych na naprawdę wysokim poziomie. Z naszych badań wynika, że w Polsce zaledwie 16 proc. marketerów słyszało o możliwości personalizowania przekazów reklamowych – mówi Maciej Wyszyński z Sociomantic Labs.

Inteligentnie, czyli opłacalnie
Wykorzystanie Big Data w reklamie internetowej nie tylko pozwala personalizować przekaz, ale również optymalizować wydatki. Przy takim samym budżecie możliwe jest dotarcie do większej liczby potencjalnych klientów z komunikatem, który może ich z dużym prawdopodobieństwem zainteresować. – Dzięki możliwości pokazywania użytkownikom reklam graficznych precyzyjnie dopasowanych do ich potrzeb, znacznie zwiększa się prawdopodobieństwo, że będą oni w nie klikali i w efekcie kupią dany produkt. To ważne dla reklamodawców, którzy dzięki temu mogą zredukować liczbę reklam wyświetlanych danemu użytkownikowi i pozostałą pulę przeznaczyć na kolejnych. W ten sposób następuje zwiększenie zasięgu kampanii reklamowych oraz optymalizacja kosztów – tłumaczy Maciej Wyszyński z Sociomantic Labs. Big Data w komunikacji marketingowej cieszą się największą popularnością wśród sklepów internetowych. Na dużą skalę korzystają z nich też sieci handlowe, które do identyfikacji klientów wykorzystują karty lojalnościowe, adresy e-mail czy numery telefonów.

Prognozowany wzrost wydatków na reklamę internetową w Polsce przełoży się nie tylko na większą liczbę reklam, co nie jest zbytnio pożądane przez użytkowników. Wpłynie również na polepszenie ich jakości. Według IAB, to właśnie reklama osobista (ang. programmatic) będzie teraz najdynamiczniej rozwijającym się narzędziem w marketingu online. Co ważne, to ona spotyka się, według ResearchNow, z aprobatą nawet 70 proc. użytkowników, którzy mieli z nią styczność.

(dra)



  • RSS
Dodaj artykuł do: Facebook Wykop.pl nk.pl blip.pl twitter.com

Komentarze

  

Dodaj komentarz (10-500 znaków)

manager