Jesteś w: Manager » Rynek

Wartości w biznesie – czy jest na nie miejsce?

27.12.2017 10:35  Rynek

Szef najstarszej korporacji świata, w dorocznym przemówieniu do swoich pracowników, wymienił 15 chorób, z którymi zmaga się organizacja. Znalazły się wśród nich m.in. arogancja, nietolerancja, krótkowzroczność i małostkowość. Tym „szefem” jest papież Franciszek. Jego przemówienie stało się inspiracją do powstania programu Masterclass Leadership with the Pope, którego mottem jest: „wartości warte rozpowszechnienia” (values worth spreading).

Wojciech Gryciuk

Gary Hamel, jeden z czołowych autorytetów w dziedzinie przywództwa, sformułował „15 Zasad Przywództwa Według Papieża Franciszka” podkreślając, że choć słowa padły w gronie duchownych, to mogą stanowić znakomity drogowskaz dla każdego, bez względu na wyznanie, narodowość, wiek czy profesję.

Lider to przede wszystkim ktoś, kto służy i jest motorem pozytywnych zmian we wspólnocie, którą może być firma, organizacja non-profit, społeczność lokalna, naukowa czy samorządowa. Jednak w obecnej dobie współcześni liderzy są nadmiernie skoncentrowani na celach, „dostarczaniu wyników” i optymalizowaniu procesów. Natomiast ich podwładni oczekują czegoś więcej – mentoringu, wsparcia oraz postępowania zgodnie z zasadami i wartościami.

Czy w biznesie też jest miejsce na ten sam zbiór norm, które stosujemy w życiu?

W biznesie mamy kryzys wartości, spowodowany koncentrowaniem się na zyskach, nieuczciwą konkurencją oraz bezkompromisowością – zauważa Anna Korczak, współwłaścicielka marki kosmetycznej Joanna, jedna z mentorek programu Masterclass Leadership with the Pope.

Biznes to twarda dziedzina oparta na liczbach, pasywach i aktywach. Zatem gdzie jest miejsce na wartości, czyli coś, co jest niepoliczalne i czego nie można opisać w tabelach i na wykresach? Eksperci twierdzą jednak, że tam, gdzie są ludzie, tam jest i miejsce na uniwersalne zasady.

Wartości są fundamentem kultury organizacyjnej, budują wspólny sposób myślenia i dają napęd do sukcesów biznesowych i innowacji – stwierdza Jacek Chmielewski, dyrektor Departamentu Kadr Banku Millennium, jednego z partnerów programu Masterclass Leadership with the Pope. 

Wartości w biznesie

Budowanie spójnego katalogu uniwersalnych wartości, takich jak zaufanie, uczciwość czy szacunek dla ludzi, którymi kieruje się zarówno cała organizacja, jak i sam jej lider, przynosi firmie wymierne korzyści biznesowe i wizerunkowe. To właśnie dzięki zasadom, którymi kieruje się przedsiębiorstwo, klienci chcą korzystać jego usług, a ludzie w nim pracować. Dodatkowo, normy etyczne sprawiają, że zwiększa się zaangażowanie współpracowników i buduje się lojalność zespołu. Dzięki kanonowi norm łatwiej jest też zarządzać ludźmi.

Większość z nas również instynktownie ufa osobom, których postępowanie oparte jest o konkretne, jasno określone zasady. Podobnie jest z organizacjami. Firmy funkcjonujące w oparciu o czytelne kryteria, postrzegane są jako bardziej wiarygodne i godne zaufania.

Zaufanie jest kluczową przesłanką do jakiejkolwiek współpracy. Choć często odbierane jest jako „znajomości”, „nepotyzm”, „układ”, to jednak bez tej wartości pieniądze nie przemieszczają się prawidłowo i nie tworzą nic nowego –  zauważa Jacek Czech, dyrektor Krajowej Izby Gospodarczej, jeden z mentorów programu Masterclass Leadership with the Pope.

Liderów różnych profesji i ludzi biznesu czeka poważna rozmowa o wartościach, które są szczególnie ważne dla pokolenia Millenialsów. Według badań „The 2016 Deloitte Millennial Survey", najmłodsze pokolenie obecne na rynku pracy, w kwestii wyboru kariery opiera się przede wszystkim na wartościach osobistych.  Aż siedmiu na dziesięciu ankietowanych uważa, że ich przyszły pracodawca musi podzielać ich wartości, a prawie połowa nie podjęłaby się wykonania projektu, który kłóciłby się z ich osobistym systemem wartości. 

Nie rozgraniczam wartości w biznesie od wartości w innych sferach życia - nie powinniśmy stawać się innymi ludźmi w pracy, a innymi w domustwierdza Paweł Konzal, założyciel i przewodniczący Ruchu 3 Maja oraz Good Society Institute, jeden z mentorów programu Masterclass Leadership with the Pope.

Twarzą biznesu są oczywiście przywódcy, liderzy organizacji, prezesi firm, szefowie działów. Ważne jest, aby właśnie te osoby działały zgodnie z katalogiem wartości uniwersalnych. 

Dobre przywództwo, oprócz osiągnięć biznesowych, to umiejętność budowania relacji z ludźmi, pracownikami i klientami. Dobry lider charakteryzuje się spójnością działań z wartościami. Słucha, wspiera współpracę i rozwija siebie oraz współpracowników – zauważa Jacek Chmielewski – dyrektor departamentu HR w Banku Millennium.

W tym podejściu nie postrzega się ludzi jako zasobów lub określonej liczby w raporcie, a jako jednostki, które kierują się konkretnymi zasadami postępowania. Ludzie mają potrzebę angażowania się w realizację ambitnych i ważnych projektów i chcą być częścią misji przedsiębiorstwa.

W biznesie należy być przede wszystkim zorientowanym na ludzi, utrzymywać wysoki poziom pozytywnej energii w zespole – mówi Szymon Midera, prezes Shumee, jeden z mentorów programu Masterclass Leadership with the Pope.

Według badań Deloitte, Millenialsi oczekują od pracodawców możliwości rozwoju umiejętności przywódczych i wybierają takie firmy, w których wartości sprzyjają zachowaniu równowagi między karierą zawodową a życiem prywatnym. Liderzy postępujący według wartości uniwersalnych nie trzymają się sztywno procedur i zapewniają swym podwładnym rozwój nie tylko zawodowy, ale także osobisty zachęcając swych podwładnych do uczestniczenia w podejmowaniu decyzji i w innych ważnych sprawach.

Najważniejszą wartością, wyznawaną przez dobrego przywódcę w biznesie, jest szacunek do innych oraz brak uprzedzeń. Dodatkowo lider powinien być otwarty na zmiany i nie być przekonany o własnej nieomylności. Powinien także posiadać zdolność do inspirowania innych. Warto także postawić na decyzyjność i klarowność w komunikacji – stwierdza Paweł Konzal – twórca Ruchu 3 Maja.

Masterclass Leadership with the Pope

Projekt Masterclass Leadership with the Pope jest odpowiedzią na zapotrzebowanie ludzi biznesu, młodych pracowników, Millenialsów, którzy cierpią na brak dobrego przywództwa (według badań Deloitte aż 63 proc. przedstawicieli tego pokolenia uważa, że ich umiejętności przywódcze nie są w pełni rozwijane). Program odpowiada na wyzwania, z którymi mierzy się dziś świat biznesu, łącząc uniwersalne wartości, normy etyczne i zasady moralne z koncepcją nowoczesnego, praktycznego, odpowiedzialnego społecznie przywództwa, nastawionego na ciągły rozwój osobisty, budowanie autorytetu, angażowanie i wzmacnianie innych. To przedsięwzięcie długofalowe, łączące w sobie zarówno spotkania, debaty, jak i warsztaty z autorytetami i praktykami. Celem programu jest rozwijanie kompetencji przywódczych młodych liderów w oparciu o uniwersalne wartości oraz dostarczanie wiedzy praktycznej, przekazywanej przez światowe autorytety biznesu, kultury, nauki, sportu oraz dojrzałych liderów z różnych państw.  

Program powstał z inspiracji polskiej Fundacji CTN ale ma charakter globalny. Docelowo swoim zasięgiem ma objąć 25 państw świata. W projekt zaangażowani są m.in.: Grażyna Kulczyk, Tomasz Misiak (Work Service), Bogusław Kott (Bank Millennium), Adam Sikorski (Unimot), Jerzy Werle (Warbud), Solange Olszewska (Solaris), Anna Korczak (Joanna), Grażyna Piotrowska-Oliwa (Virgin Mobile), kardynał G. Ravasi (Watykan).

  • RSS
Dodaj artykuł do: Facebook Wykop.pl nk.pl blip.pl twitter.com

Komentarze

  

Dodaj komentarz (10-500 znaków)

manager