Jesteś w: Manager » Rynek

Tour de France stawia na kanały cyfrowe

17.08.2018 16:42  Rynek



Organizator wyścigu oraz Dimension Data od 2015 r. współpracują nad 
zwiększeniem zainteresowania imprezą wśród młodych osób. Dzięki temu na 6,5 mln wszystkich ludzi w mediach społecznościowych aż 73 proc. stanowią osoby w wieku 18–35 lat. W tym roku miała miejsce 105. edycja wyścigu. 

Chociaż Tour de France to jeden z najbardziej popularnych wyścigów kolarskich na świecie, jeszcze w 2014 r. ważne informacje były przekazywane ścigającym się kolarzom przez dyrektora wyścigu za pomocą kredy i tablicy, którą trzymał za sobą, jadąc na motocyklu jako pasażer. Wszystko zmieniło się w 2015 r., kiedy oficjalnym partnerem technologicznym wyścigu została firma Dimension Data. Od tego czasu konsekwentnie wprowadza ona innowacyjne rozwiązania, w tym pogłębioną analitykę danych połączoną z ich wizualizacją, m.in. na wideorelacji z przebiegu wyścigu, aby wzbogacić wrażenia fanów z oglądania największej imprezy kolarskiej.

Dzięki partnerstwu z Dimension Data organizator zawodów – firma Amaury Sport Organisation (ASO) – osiągnął już imponujące wyniki na wszystkich swoich platformach cyfrowych. Liczba wizyt na stronie wzrosła o 15 proc. rok do roku, a liczba wyświetleń wideo online Tour de France z 6 mln w 2014 r. do 71 mln w 2017 r. Odzwierciedla to rosnącą tendencję wśród młodszych odbiorców, preferujących treści cyfrowe, które zapewniają lepszy niż tradycyjna transmisja wgląd w przebieg tego kultowego wyścigu.

Wyrafinowane funkcjonalności

W celu opracowania najważniejszych informacji z przebiegu wyścigu Dimension Data analizuje ponad 150 mln punktów danych na każdym etapie Tour de France i wykorzystuje analitykę, aby zapewnić fanom codzienne wizualizacje danych w czasie rzeczywistym dostępne na oficjalnych kanałach społecznościowych, takich jak @letourdata.
 
W tym roku w ramach transmisji telewizja po raz pierwszy uwzględni informacje z kanałów społecznościowych. W roku 2017 Dimension Data wprowadziła uczenie maszynowe w celu przewidywania prawdopodobnych wyników wyścigu.
 
Widzowie nie chcą już tylko oglądać transmisji, ale pragną być częścią wydarzeń. Są bardziej cyfrowo zaangażowani w media społecznościowe niż kiedykolwiek wcześniej i chcą na żywo przeżywać emocje i wrażenia, jakich doświadczają kibice na trasach. Innowacje w śledzeniu Tour de France zapewnia Race Center – aplikacja internetowa hostowana na dostępnej w chmurze platformie cyfrowej Dimension Data. Rozwiązanie łączy i udostępnia na jednej stronie internetowej aktualne dane z wyścigu, obraz wideo, zdjęcia, informacje z kanałów społecznościowych oraz komentarze z możliwością śledzenia na żywo wybranych danych. Przyciągając każdego roku ponad 9,1 mln odwiedzających, platforma umożliwia fanom śledzenie pozycji i prędkości ich ulubionego zawodnika w czasie rzeczywistym. Kibice mogą również otrzymać w czasie rzeczywistym informacje o warunkach pogodowych i ukształtowaniu trasy wyścigu, a także dokładne prognozy dotyczące faworytów danego etapu, przewidywanego czasu przybycia do kluczowych punktów wyścigu oraz szacowany czas, w którym peleton dojedzie do grupy uciekinierów. Dzięki takiemu zastosowaniu technologii kibice na całym świecie otrzymają kompleksowy ogląd wydarzenia, wykraczający poza standardowy przekaz telewizyjny. 

Jednym z najważniejszych nowych rozwiązań informatycznych, jakie są stosowane w obecnej edycji wyścigu, jest predyktywny model ochrony przed cyberzagrożeniami, a to dlatego, że TdF często jest obiektem ogromnej liczby ataków online. Ponieważ już podczas wyścigu w 2016 r. Dimension Data zablokowała ponad 1,4 mln podejrzanych prób dostępu do infrastruktury zawodów, w tym roku do tego celu są dodatkowo wykorzystywane algorytmy predyktywne.
 
O współpracy

W tym roku Dimension Data wykorzystała zespołową kreatywność swoich 30 tys. pracowników z całego świata dzięki programowi intersourcingowemu. Najciekawsze pomysły są inspiracją do opracowania innowacji wykorzystującej mapowanie rzeczywistości rozszerzonej 3D i ulepszonych algorytmów o przewidywania z jeszcze większą dokładnością wyników wyścigu.

– Dimension Data od momentu zostania oficjalnym partnerem technologicznym Tour de France w 2015 r. wywarła znaczący wpływ na cyfryzację danych z wyścigu. Tour de France jest źródłem wielkiej narodowej dumy we Francji, musi być chronione i pielęgnowane dla przyszłych pokoleń. To niezwykle inspirujące widzieć rosnącą liczbę fanów z młodego pokolenia, których angażujemy poprzez nasze kanały cyfrowe – powiedział Julien Goupil, Media Director w ASO. 

– Tour de France jest złożonym wydarzeniem. Nie odbywa się ono na stadionie, tak więc logistyczne wyzwania są znaczące. To sprawia, że osiągnięcie przyjętego celu dla ASO jest niezwykle trudne, ale przede wszystkim ekscytujące. Nasze mobilne centrum danych i platforma analizy predykcyjnej, w połączeniu z niesamowicie zaangażowanym zespołem są siłą napędową innowacji, które każdego roku wprowadzamy do wyścigu. Jesteśmy dumni, że – często w szczerym polu, mając do czynienia z niesprzyjającymi warunkami pogodowymi – możemy tworzyć natychmiastowe i dokładne analizy oraz treści w czasie rzeczywistym, które pomagają fanom lepiej zrozumieć wyścig, śledzić go i się nim cieszyć – dodał Scott Gibson, dyrektor ds. rozwiązań Digital Business Solutions w Dimension Data.

Wojciech Gryciuk




Peter Gray
Senior Director of the Sports Practise Technology w Dimension Data

Dimension Data gromadzi dane ze 150 mln punktów, co oznacza, że zarówno fani, jak i trenerzy mają dostęp do ogromnej ilości informacji o zawodnikach, drużynach i etapach. Dzięki zastosowanej technologii uczenia maszynowego i analizy predykcyjnej można natomiast dokładnie śledzić, jak naprawdę funkcjonuje peleton podczas jazdy.

Gdy podczas II etapu grupa uciekinierów uzyskała dużą przewagę nad peletonem, w ciągu zaledwie kilku minut zebrano tysiące danych kontrolnych, na podstawie których system analityki predykcyjnej wywnioskował, że peleton z dużym prawdopodobieństwem jest w stanie dogonić uciekinierów jeszcze przed metą. Zatrudnieni przez poszczególne ekipy specjaliści od analizy danych, gdy tylko się o tym dowiedzieli, w szaleńczym tempie zaczęli przekazywać zawodnikom przez słuchawki szczegółowe informacje o ich aktualnej szybkości, wymaganym zwiększeniu tempa oraz decydującym momencie, w którym należy rozpocząć atak, żeby odnieść zwycięstwo.

Tego typu historie są powszechne w TdF, ale niewiele osób zdaje sobie sprawę, jak wiele technologii i wiedzy jest wymagane, aby spleść je w spójną narrację. Przed rozpoczęciem wyścigu najnowocześniejsze czujniki są umieszczone z tyłu roweru każdego z zawodników, co zapewnia dostęp do podstawowych informacji, takich jak prędkość i położenie rowerzysty. Następnie łączy się je z bardziej nieprzewidywalnymi zmiennymi, takimi jak siła i kierunek wiatru, a także potencjalny wpływ nachylenia i wysokości terenu na prędkość peletonu. Pomocne w zrozumieniu filozofii wyścigu może też być publikowanie szczegółowych profili zawodników. Przykładowo Marka Cavendisha, który jest jednym z najlepszych sprinterów, bo analiza jego wydajności na każdym z etapów pozwala lepiej zrozumieć, jak obrana strategia wpływa na konkretny wynik.
  • RSS
Dodaj artykuł do: Facebook Wykop.pl nk.pl blip.pl twitter.com

Komentarze

  

Dodaj komentarz (10-500 znaków)

manager