Jesteś w: Manager » Rynek

Sektor MŚP: mobilność przynosi korzyści, ale ważne są spotkania osobiste

05.10.2017 12:35  Rynek
Z badań Ipsos MORI przeprowadzonych na zlecenie Microsoft wynika, że 1/3 pracowników w polskim małym i średnim biznesie nadal najchętniej komunikuje się z klientami w trakcie bezpośrednich spotkań.
 
Przedstawiciele europejskich firm wybierają częściej interakcję za pośrednictwem e-maila, do czego przyznaje się 34 proc. respondentów. Jednocześnie 14 proc. polskich pracowników przyznało, że kończy swoje codzienne zadania firmowe podczas podróży samochodem czy w domu (18 proc. wskazań). Statystyki wyraźnie pokazują, że praca w terenie z różnych miejsc staje się standardem, który wymaga odpowiednich narzędzi do komunikacji i współpracy.
 
Twarzą w twarz z klientami
Polscy respondenci zwrócili uwagę, że najlepszą, preferowaną przez nich formą komunikacji z klientem jest kontakt bezpośredni. Potwierdza to co trzeci badany przedstawiciel MŚP w Polsce. Reprezentanci firm z Europy chętniej kontaktują się z klientami przez e-mail (34 proc. wskazań). W przypadku polskich firm ten sposób komunikacji wybiera 28 proc. uczestników badania. Kontakt telefoniczny okazał się trzecim wyborem, wskazywanym przez 23 proc. Polaków i 21 proc. pracowników z pozostałych krajów Europy. Na szarym końcu uplasowały się media społecznościowe, wybierane odpowiednio przez 6 proc. Polaków i 4 proc. pracowników z innych krajów europejskich.
 
– 81 proc. polskich pracowników twierdzi, że technologia zwiększa ich elastyczność i możliwość pracy z dowolnego miejsca. W tym przypadku jesteśmy większymi optymistami niż przedstawiciele innych europejskich firm. Skala zastosowania np. urządzeń mobilnych w firmach jest bardzo wysoka, ale wciąż nie wykorzystujemy pełni ich możliwości. Pracownicy MŚP w Polsce preferują spotkania bezpośrednie z klientami, warto jednak pamiętać, że rozwiązania w chmurze mogą podnieść ich efektywność. Podczas wizyty u klienta możemy zdalnie sięgnąć po dane w czasie rzeczywistym, bo mamy do nich bezpieczny dostęp, bez konieczności powrotu do biura. Możemy współtworzyć dokument zamówienia z klientem, przeprowadzić prezentację na żywo czy zaprosić na spotkanie innego pracownika przez Skype. Jednym słowem możemy sprawniej i szybciej obsłużyć klienta, niezależnie od tego, gdzie się z nim spotkamy, a to staje się dzisiaj kluczowe – podkreśla Tomasz Dorf, odpowiedzialny za sektor MŚP w polskim oddziale Microsoftu.
 
Wiele lokalizacji – jedno źródło danych
Ponad połowa polskich przedstawicieli MŚP pytanych o miejsce zakończenia swoich codziennych obowiązków służbowych wskazuje tradycyjne biuro (51 proc.). Jednak, druga połowa wybrała zupełnie inne miejsca, np. własny dom (18 proc.), samochód (14 proc.), domowe biuro (11 proc.) centrum co-workingowe (9 proc.) czy restaurację (4 proc.). Przedstawiciele europejskich firm są podobni w swoich opiniach, aczkolwiek procent osób kończących pracę w tradycyjnym firmowym biurze jest jeszcze mniejszy, bo sięga 43 proc. Sporą popularnością cieszy się przestrzeń co-workingowa (16 proc. wskazań) oraz praca z domu (14 proc. wskazań).
Źródło: Microsoft
[qnt]
 
  • RSS
Dodaj artykuł do: Facebook Wykop.pl nk.pl blip.pl twitter.com

Komentarze

  

Dodaj komentarz (10-500 znaków)

manager