Jesteś w: Manager » Rynek

Rola inteligencji emocjonalnej w biznesie: raport Assessment Systems Polska 2018

25.10.2018 13:55  Rynek

Assessment Systems Polska przebadał za pomocą Metody Hogana osobowość ponad 3500 polskich managerów obu płci w średnich i dużych firmach* pod kątem inteligencji emocjonalnej, tj. m.in. zdolności do podejmowania trafnych decyzji, efektywnych kontaktów z innymi, czy skuteczności rozwiązywania problemów i konfliktów.

Inteligencja emocjonalna to osobiste kompetencje człowieka do panowania nad swoimi emocjami, kontaktami społecznymi, a także umiejętność podejmowaniem właściwych decyzji. Korzystanie z inteligencji emocjonalnej przyczynia się do większej efektywności naszych działań oraz zapobiega codziennym frustracjom. Dzięki inteligencji emocjonalnej rozumiemy własne emocje i potrafimy nimi zarządzać. To również zdolność obserwowania i rozumienia uczuć innych osób.

Magdalena Giryn, Country Manager, Assessment Systems Polska komentuje:
- Przez 5 lat przebadał 3542 polskich, czynnych zawodowo managerów, którzy pracują w średnich i dużych firmach o polskim i międzynarodowym kapitale. Są to osoby wykształcone, o bardzo wysokich kwalifikacjach zawodowych, podobnych kompetencjach, skupione na karierze zawodowej i obracające się w podobnych kręgach. Przy badaniach nad inteligencją emocjonalną skupiono się na takich cechach osobowości jak: samoświadomość, samokontrola, motywacja, umiejętności społeczne i empatia. Raport powstał na bazie modelu mieszanego. Dane raportu są zaskakujące!

Inteligencja emocjonalna a płeć

Największą różnicę zauważono przy wynikach dotyczących motywacji. Mediana wyników badania pokazuje, że mężczyźni przywiązują znacznie wyższą uwagę do motywatorów niż kobiety. Mężczyźni na skali motywacji plasują się w 58 percentylu, a kobiety w 46 percentylu. Różnica wynosi aż 12 punktów. Tak więc ze względu na silniejsze motywatory mężczyźni maja wyższą inteligencję emocjonalną.

- Badania inteligencji emocjonalnej za pomocą kwestionariuszy dr Hogana wykazują, że mężczyźni odznaczają się wyższą inteligencją emocjonalną niż kobiety. Bezpośredni wpływ na wyniki mają osobiste motywatory, które kierują każdą z płci zarówno w życiu osobistym jak i zawodowym. Na wyniki wpływ mogą mieć również role społeczne, które narzucane są kobietom. - mówi Magdalena Giryn, Country Manager, Assessment Systems Polska.

Motywatory a płeć – gdzie występują największe różnice?

Na czynniki motywujące wpływa przede wszystkim wewnętrzny system wartości - nasze głębokie, ukryte „Ja”. Mediana wyników badania pokazuje, że mężczyźni większą uwagę przywiązują do sfery finansowej (ok 18 punktów różnicy), a także statusu, osiągnięć i posiadania wpływu w otoczeniu zawodowym, za którą odpowiada skala władzy (ok 15 punktów różnicy). Rozpoznawalność - pragnienie uwagi i pochwał, czyli jeden z głównych motywatorów u mężczyzn jest na 68 percentylu, a u kobiet na 59 percentylu. Kobiety zaś są wyżej na skali tradycji odpowiadającej za działania zgodne z obwiązującymi zasadami, czy regulaminem oraz za osobiste przekonania i poczucie obowiązku (mężczyźni są w ok. 49 percentylu a kobiety w ok. 55 percentylu). Kobiety przywiązują także większą uwagę do wyglądu przedmiotów i mają bardziej intuicyjny niż mężczyźni styl podejmowania decyzji, dlatego na skali estetyki są w okolicach 60 percentyla, a mężczyźni w ok 48 percentylu. U kobiet dominują tzw. społeczne. Na skali altruizmu kobiety są na poziomie 50 percentyla, a mężczyźni w okolicy 44 percentyla, co powoduje u kobiet wyższą wrażliwość emocjonalną.

Główne cechy osoby o wysokiej inteligencji emocjonalnej

- Osoba o wysokiej inteligencji emocjonalnej jest w pełni świadoma swoich uczuć i odczuć. Umie panować nad emocjami, zna swoją wartość i wie nad jakimi obszarami swojej osobowości musi jeszcze pracować. Odznacza się również wysoką samokontrolą, empatią i asertywnością. Dzięki tym cechom jest przywódcą, który potrafi dobrze zarządzać zespołem, a nawet wznieść go na wyższy poziom, by osiągnąć ponadprzeciętne sukcesy. To człowiek, który lubi wyzwania, ale ważniejszy jest dla niego sukces całego zespołu, niż pochwała własnych działań. - powiedziała Magdalena Giryn, Country Manager, Assessment Systems Poland.

Jak zbadać inteligencję emocjonalną Metodą Hogana?

Badanie Hogana opiera się na 3 kwestionariuszach:

Pierwszy: Kwestionariusz Osobowości Hogana (HPI) to pomiar reputacji i naszego
potencjału który pozwala przewidzieć czy dana osoba będzie odnosić sukcesy w pracy
na danym stanowisku, w konkretnej organizacji.

Drugi: Badanie Rozwojowe Hogana (HDS) wskazuje cechy i tendencje, jakie mogą prowadzić do „wykolejenia” kariery oraz identyfikuje zachowania, które powodują, że możemy być postrzegani jako osoby mające trudności np. w  utrzymywaniu relacji lub mają nadmierny apetyt na ryzyko, czy są aroganckie.

Trzeci to Kwestionariusz Motywów, Wartości i Preferencji (MVPI), który wskazuje pragnienia i prawdziwą motywację oraz system wartości badanego, jego zamiary oraz  dopasowanie do kultury organizacyjnej.

Wszystkie trzy tworzą razem zintegrowany system zaprojektowany po to, by ułatwić i usprawnić zarządzanie zasobami ludzkimi oraz identyfikację i zatrzymywanie najbardziej wartościowych osób w firmie Kwestionariusze dr Roberta Hogana wypełniło już 6 milionów osób na całym świecie.rekomendowane przez Amerykańskie i Brytyjskie Towarzystwo Psychologiczne.

opr. wogr

  • RSS
Dodaj artykuł do: Facebook Wykop.pl nk.pl blip.pl twitter.com

Komentarze

  

Dodaj komentarz (10-500 znaków)

manager