Jesteś w: Manager » Rynek

Polskie startupy dojrzewają i przynoszą zyski

06.09.2017 19:02  Rynek
Samodzielny, po trzydziestce, z bagażem biznesowych doświadczeń – taki obraz polskiego startupowca wyłania się z raportu Polskie Startupy 2017.
 
Po raz trzeci Fundacja Startup Poland we współpracy z dr Agnieszką Skalą z Politechniki Warszawskiej publikuje dane zebrane od najbardziej innowacyjnej grupy polskich przedsiębiorców.
 
Startupowiec z wykształceniem i w garniturze
Raport Polskie Startupy 2017 zadaje kłam stereotypom: polski startupowiec już dawno wyrósł z T-shirtu i klapek. Branża dojrzewa: aż 58 proc. polskich startupowców to osoby w wieku 30-39 lat, a 16 proc. z nich przekroczyło czterdziestkę. 82 proc. ma w kieszeni garnituru dyplom wyższej uczelni.
Ponad połowa zarządzających polskimi startupami to doświadczeni przedsiębiorcy: prowadzili już własną firmę lub rodzinny biznes. Co trzeci z nich budował wcześniej startup. To dobrze, bo dane wskazują, że to właśnie biznesy doświadczonych stanowią najliczniejszą grupę wśród najbardziej rozwiniętych firm.
Byli pracownicy korporacji też radzą sobie przyzwoicie – 36 proc. najsilniejszych startupów tworzą właśnie oni.
 
Zarabiają, zatrudniają i coraz rzadziej sięgają po wsparcie
Zmniejszyła się liczba startupów, które sięgają po zewnętrzne źródła finansowania – aż 62 proc. deklaruje, że utrzymuje się wyłącznie ze środków własnych (w ub. roku tylko połowa). Jeśli już sięgają po pieniądze, to częściej wybierają inwestora VC niż publiczny grant.
 
Sprzedają głównie rozwiązania big data (19 proc.), narzędzia do analityki biznesowej (17 proc.), produkty IoT (14 proc.) oraz narzędzia dla deweloperów i programistów (14 proc.). Klientem tych usług i produktów jest najczęściej biznes – aż 79 proc. polskich startupów sprzedaje w modelu B2B i odsetek ten z roku na rok się zwiększa. Najlepiej na rynku radzą sobie startupy, które sprzedają rozwiązania z zakresu big data.
 
Częściej niż inne uzyskują regularne i wysokie przychody. Świetnie na rynku radzą sobie też eksporterzy – wśród startupów połowa sprzedaje poza Polską i zarabiają oni znacznie lepiej niż firmy działające lokalnie. Już co czwarty startupowiec sprzedający na zagranicznych rynkach ma spółkę inkorporowaną poza Polską.
Źródło: Fundacja Startup Poland
[qnt]
 
  • RSS
Dodaj artykuł do: Facebook Wykop.pl nk.pl blip.pl twitter.com

Komentarze

  

Dodaj komentarz (10-500 znaków)

manager