Jesteś w: Manager » Rynek

Outsourcing usług IT: kolokacja czy chmura

16.05.2017 19:05  Rynek



Outsourcing usług IT: kolokacja czy chmura 

 

Rok temu sporo polskich klientów straciło swoje dane w chmurze obliczeniowej. Jak zminimalizować ryzyko awarii próbowali odpowiedzieć uczestnicy debaty „Managera”. Moderatorem dyskusji był Konrad Kobylecki z DOT Systems

 

Konrad Kobylecki: Outsourcing jest zwykle utożsamiany z oszczędnościami, co jednak z niezawodnością? Czy warto ponosić dodatkowe nakłady na certyfikację centrów danych (DC) przez Uptime Institute czy  na dostosowanie się do standardu ANSI/TIA-942?

 

Bartłomiej Danek: Najnowsze centrum danych firmy Beyond.pl działa od września 2016 r. i jako pierwsze w Polsce oraz w tej części Europy posiada certyfikację najwyższego poziomu zgodną z ANSI/TIA-942 – Rating 4. Czy korzystanie z niego jest drogie? Nie. Przy odpowiednim zapytaniu klienta i spełnieniu pewnych warunków jesteśmy w stanie zaoferować usługi w cenie porównywalnej do usług DC na poziomie TIER III czy Rated 3. Dzieje się tak, ponieważ nasz nowy obiekt jest nowoczesny i bardziej wydajny energetycznie, dzięki czemu usługi stają się tańsze nawet przy wliczeniu nakładów na wyższe poziomy niezawodności.

 

Robert Berliński: Poziomy certyfikacji są ważne, ponieważ oznaczają, jak dana infrastruktura DC jest zbudowana. Poziomy 3. i 4. znacząco się różnią między sobą, jeśli chodzi o poszczególne punkty krytyczne. Ciekawe jest to, że ubiegając się o certyfikacje aż 70 proc. serwerowni na świecie jest odsyłane do poprawki już przy pierwszym podejściu. Dlaczego? Ocenie podlega ponad 50 różnego rodzaju instalacji, od których zależy poprawne działanie serwerowni. Poziom 3. mówi, że możliwe są pojedyncze punkty awarii, a poziom 4., że w ogóle ich nie ma.

 

Sylwester Biernacki: Atman od samego początku, tj. od 2001 r., oferował poziom 3., a od 2010 r. naszym standardem jest 3+. Z naszego doświadczenia wynika, że klient, dopóki nie obejrzy kilku serwerowni różnych operatorów, dopóty nie będzie w stanie precyzyjnie określić, jakie ma wymagania.

 

Robert Paszkiewicz: Centra danych OVH także są budowane w oparciu o poziom 3. Ponadto stosujemy dodatkowe certyfikacje, jak np. normę bezpieczeństwa PCI DSS, niezbędne w przypadku utrzymywania systemów związanych z transakcjami kartami płatniczymi. Jeśli klient jest zainteresowany, oferujemy możliwość przeprowadzenia dodatkowego audytu, którego warunki każdorazowo ustalamy indywidualnie.

 

Bartłomiej Danek: Bardzo się cieszę, kiedy klienci chcą na własne oczy zobaczyć, jak jest zbudowane nasze DC. W ciągu ostatnich miesięcy nasz obiekt odwiedziło ponad 150 wycieczek, których uczestnikami byli tylko członkowie zarządów firm, głównie instytucji finansowych. I to dla nich zaprojektowaliśmy specjalną ścieżkę służącą edukacji oraz prezentacji nowych technologii.

 

Sylwester Biernacki: Atman obsługuje większość klientów z tego sektora i to właśnie oni najczęściej domagają się audytów, których rocznie mamy kilkanaście i z których każdy trwa ok. tygodnia. Najważniejszym elementem, o który wnioskują klienci, jest kompletna dokumentacja w obszarze BCM, dająca odpowiedź na pytanie, jak długo DC może działać nieprzerwanie. Jest to o tyle zasadne, że w naszym przypadku BCM to nie tylko serwerownie, ale także biura zapasowe stworzone zgodnie z wytycznymi rekomendacji D po to, by instytucje finansowe mogły prowadzić biznes w przypadku utraty ciągłości działania w swoich siedzibach.

 

Robert Berliński: Uptime Institute opublikował właśnie taką dokumentację, ale ponieważ liczy ona tylko osiem stron, niewiele z niej wynika. ANSI/TIA-942, najbardziej popularny standard amerykański, jest obszerny (ok. 100 stron) i bardziej klarowny.

 

Sylwester Biernacki: Czasami klient decyduje się też na korzystanie z dwóch serwerowni różnych operatorów na 2. poziomie zabezpieczeń, minimalizując prawdopodobieństwo awarii w obu ośrodkach w tym samym czasie lub na 3. poziomie – wówczas całkowicie likwidując ryzyko niedotrzymania swojego SLA. Wcale nie musi to kosztować więcej niż jedna serwerownia poziomu 4., chociaż, z drugiej strony, wymaga od klienta większej wiedzy.

 

Bartłomiej Danek: Wyższa jakość nie musi kosztować więcej. Nasze najnowsze DC spełnia standardy Rated 4, ale jesteśmy też w stanie zaoferować klientowi usługę w standardzie Rated 3 czy TIER III. Nie mamy też problemu z dublowaniem infrastruktury. Do dyspozycji klientów są bowiem dwa DC, dzięki którym możemy świadczyć usługi w różnym standardzie.

 

Zapraszamy do zapoznania się z pozostałą częścią artykułu w najnowszym numerze Managera.

  • RSS
Dodaj artykuł do: Facebook Wykop.pl nk.pl blip.pl twitter.com

Komentarze

  

Dodaj komentarz (10-500 znaków)

manager