Jesteś w: Manager » Rynek

Miasta wspierają rodzime firmy

07.05.2012 17:56  Rynek
Dziś oficjalnie rozpoczął się program „Polski Czempion”. Program został zainicjowany przez Miasto Wrocław oraz ARAW i jest rozwijany i koordynowany w całej Polsce przez firmę PwC. Partnerem strategicznym przedsięwzięcia został PAIiIZ.

7 maja 2012 r. prezydenci miast (Katowic, Poznania, Szczecina, Olsztyna, Gdańska), pełnomocnik prezydenta miasta Rzeszowa, marszałkowie województw (mazowieckiego, małopolskiego, zachodniopomorskiego i łódzkiego) oraz przedstawiciele Agencji Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej (ARAW), firmy PwC (wcześniej PricewaterhouseCoopers) oraz Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ) uroczyście podpisali deklarację wyrażającą gotowość do działania na rzecz polskich przedsiębiorstw o globalnych aspiracjach.

Program „Polski Czempion” został zainicjowany przez Miasto Wrocław oraz ARAW i jest rozwijany i koordynowany w całej Polsce przez firmę PwC. Partnerem strategicznym przedsięwzięcia został PAIiIZ. – Analizując sytuację wrocławskich firm działających na rynkach zagranicznych doszliśmy do wniosku, że nadszedł czas na rewolucję w podejściu do inwestycji i inwestowania. Nie wystarczy już skupiać się na pozyskiwaniu inwestorów zagranicznych. Musimy teraz stawiać na wsparcie polskich firm w ich międzynarodowej ekspansji gospodarczej. To klucz do dalszego rozwoju kraju. Tak powstał program Polski Czempion – mówi Rafał Dutkiewicz, prezydent Wrocławia.

W ramach projektu firmy otrzymają wsparcie od lokalnych władz samorządowych polegające przede wszystkim na promocji ich międzynarodowej działalności oraz na wsparciu w relacjach z lokalnymi instytucjami edukacyjnymi i badawczo-rozwojowymi. „Polski Czempion” umożliwi również sprawniejsze dzielenie się wiedzą pomiędzy polskimi firmami, które próbują podbijać międzynarodowe rynki. Identyfikacja problemów, z jakimi te przedsiębiorstwa się borykają da im szansę przemawiania jednym głosem wobec władz centralnych – tak by było możliwe udzielenia im skoordynowanego wsparcia.

– W Polsce działa 60-100 firm, które prowadzą działalność na skalę globalną. Choć polskie produkty i usługi są bardzo dobrze postrzegane na rynkach wschodnich, to niestety za zachodzie Europy polska marka nie jest tak pozytywnie odbierana. Wciąż też utrzymuje się przekonanie o niższej jakości polskich produktów i słabszym zarządzaniu przedsiębiorstwami przez polskie kadry. Z drugiej strony na rynkach wschodnich, gdzie sytuacja rynkowa jest łatwiejsza, znacznie poważniejsze są problemy związane z pracą lokalnych służb publicznych oraz egzekucją prawa. Ponadto, zarówno na rynkach zachodnich jak i wschodnich polskie firmy spotykają się z licznymi wyzwaniami natury prawnej i podatkowej – mówi Ryszard Petru, partner w PwC.

Program jest skierowany zarówno do firm, które już rozpoczęły proces ekspansji, jak i przedsiębiorstw, rozważających dopiero wyjście na rynki międzynarodowe, a także organizacji biznesowych, środowisk naukowych i instytucji edukacyjnych, zainteresowanych włączaniem Polski w międzynarodowy obieg gospodarczy.

W ramach pilotażowego programu „Polski Czempion” realizowanego przez Miasto Wrocław i ARAW, firma PwC przeprowadziła ogólnopolskie badanie jakościowe wśród polskich firm na temat ich działalności międzynarodowej. Na podstawie tej analizy powstał raport „Doświadczenia polskich firm inwestujących na rynkach zagranicznych”.

Pomimo niepewnej sytuacji ekonomicznej polskie firmy wciąż inwestują za granicą. Najwięcej przedsiębiorców, choć nie jest to tożsame z wartością inwestycji, kieruje swoje kroki do Niemiec, Ukrainy, USA, Czech, Rosji i Rumuni. Relatywnie dużo inwestycji lokowanych jest także w krajach azjatyckich – przede wszystkim w Chinach. Pojedynczy projekt inwestycyjny realizowany przez polskie firmy nie przekracza najczęściej kwoty 10 milionów EUR.

Wartość Bezpośrednich Inwestycji Zagranicznych (BIZ) polskich firm wzrasta. Rekordowy wynik – 9,2 miliarda USD osiągnięto w 2006 roku. Aktualnie, po spadku związanym z kryzysem ekonomicznym w 2008 roku, polskie BIZ odzyskują swoją dynamikę. W 2010 roku według danych Narodowego Banku Polskiego (NBP) wyniosły 5,5 miliarda USD, a w 2011 roku według szacunków PwC przekroczyły 7 miliardów USD.

– Polskie inwestycje zagraniczne wykazały się też sporą odpornością na kryzys. Już w 2010 roku powróciły one do poziomu sprzed kryzysu, a w 2011 roku według naszych szacunków były już o około 20 proc. wyższe. W tym samym okresie światowy poziom inwestycji spadł do około 60 proc. wartości z roku 2007– podkreśla Mateusz Walewski, starszy ekonomista w PwC.

Motywem decyzji inwestycyjnej jest przede wszystkim chęć rozwoju. Często wynika ona z ograniczonych możliwości, jakie daje rynek polski. Rzadziej decydują kwestie kosztowe lub efektywnościowe. Ponieważ większość polskich inwestycji zagranicznych podejmowana jest przede wszystkim z myślą o rozwoju na lokalnym rynku kraju docelowego, to najważniejszym czynnikiem decydującym o ich kierunku jest rozmiar i potencjał tego rynku. Istotne znaczenie ma także poziom konkurencji, bliskość geograficzna, wielkość lokalnych zasobów oraz poziom ryzyka i stabilność polityczna.

Podobnie jak inwestorzy z innych krajów, polscy przedsiębiorcy muszą zmagać się z licznymi problemami związanymi z ekspansją zagraniczną. Główne bariery dla rozwoju działalności zagranicznej to przede wszystkim różnice kulturowe oraz obciążenia natury administracyjnej i organizacyjnej. Oddzielna kategoria problemów to wyzwania związane z dostępnością kadr i zarządzaniem nimi – zarówno w Polsce jak i w krajach docelowych. Często także strategie i procedury, które doskonale sprawdzały się na rynku polskim mogą być nieadekwatne do nowego rynku za granicą.
Źródło: PwC
[qnt]
 
  • RSS
Dodaj artykuł do: Facebook Wykop.pl nk.pl blip.pl twitter.com

Komentarze

  

Dodaj komentarz (10-500 znaków)

manager