Jesteś w: Manager » Rynek

MM, 2019/09: wywiad z Tomaszem Nazarukem z Ricoh Polska - stawiamy na innowacyjność

07.09.2019 20:38  Rynek


Tomasz Nazaruk, CEO w Ricoh Polska, opowiada o tym, jak jego firma płynnie 
przeszła od sprzedaży wielofunkcyjnych urządzeń drukujących do oferowania kompleksowych rozwiązań do zarządzania środowiskiem pracy 


Redakcja: Ricoh przez wiele lat był znany przede wszystkim z produkcji wielofunkcyjnych 
urządzeń drukujących. W jaki sposób rewolucja cyfrowa wpłynęła na rozwój waszej oferty?

Tomasz Nazaruk: Przełożyła się na dostarczanie urządzeń i oprogramowania, na podstawie których można zbudować nowoczesne biuro przyszłości. Oferujemy zarówno rozwiązania z zakresu druku biurowego, jak i oprogramowanie do zarządzania infrastrukturą druku i obiegiem dokumentów, a także nowoczesne narzędzia wykorzystywane w salach konferencyjnych, nie mówiąc o szerokim zakresie usług IT. Specjalizujemy się w outsourcingu IT oraz optymalizacji zakupów sprzętu. Oferujemy pakiety rozwiązań skierowane do firm różnej wielkości, a z naszych usług można korzystać w wygodnym modelu subskrypcyjnym.

Jednak wielofunkcyjne urządzenia drukujące cały czas się dobrze sprzedają, a od tego roku są inteligentne. W czym się to przejawia?

Rozwój cyfryzacji wpłynął na zmianę roli, jaką te urządzenia odgrywają w cyklu życia dokumentu, bo nie służą tylko do kopiowania i drukowania. Obecnie są kluczowym elementem całego ekosystemu obiegu informacji, co stanowi podstawę koncepcji nowej generacji inteligentnych urządzeń drukujących. Stworzyliśmy ją w oparciu o zasadę 4S – Scalability, Security, Sustainability i Simplicity. Urządzenia drukujące z przedrostkiem IM (Intelligent Machine – przyp. red.) wyposażyliśmy w dwie rewolucyjne platformy: Always Current Technology oraz Ricoh Intelligent Support. Dzięki tej pierwszej użytkownik ma natychmiastowy dostęp do aktualizacji i najnowszych aplikacji, a dzięki drugiej może monitorować poprawność funkcjonowania urządzenia. W dużym skrócie – inteligencja tych rozwiązań przekłada się na możliwość rozwoju funkcjonalności, dostęp do usług chmurowych i minimalizację przestojów.

Od dłuższego czasu zajmujecie się też środowiskiem pracy. Czy automatyzacja codziennych zadań to wsparcie dla pracowników czy zagrożenie?

W żadnym razie to drugie. W pracy chcemy się rozwijać, pokazać swoje możliwości i potencjał, a nie spędzać długie godziny na wykonywaniu żmudnych zadań związanych np. z cyfryzacją dokumentów. Co więcej, brak dostępu do efektywnych narzędzi źle wpływa na samych pracowników i ich morale, szczególnie że na znaczeniu zyskuje potrzeba samorealizacji. Takie podejście sprawia, że stają się największym sprzymierzeńcem firmy na drodze do zwiększenia efektywności. 63 proc. badanych uważa, że technologia powinna odegrać kluczową rolę w tym procesie. Za ważne instrumenty, które pozytywnie wpłyną na poziom i wydajność pracy, uznawane są: automatyzacja (44 proc.) i sztuczna inteligencja (39 proc.). Zmiany technologiczne to ogromna szansa dla wielu przedsiębiorstw na zbudowanie przewagi konkurencyjnej, a my możemy im pomóc w procesie tworzenia innowacyjnego środowiska pracy.

W Polsce od prawie dwóch lat działa wasze Service Operations Centre. Czym się ono zajmuje?

Service Operations Centre (SOC) to stworzone w październiku 2017 r. centrum zarządzania kluczowymi usługami IT w modelu Managed Services. Nasi specjaliści realizują usługi dla klientów Ricoha z całej Europy w modelu 24 x 7 x 365. W portfolio klientów SOC znajdują się takie marki jak Shell czy Booking.com. SOC zatrudnia najwyższej klasy specjalistów z wieloletnim doświadczeniem, m.in. w dostarczaniu projektów integratorskich oraz utrzymania infrastruktury. Z końcem br. część Service Desk w SOC zostanie rozszerzona o obsługę 16 najpopularniejszych języków w Europie – obecnie jest to tylko polski oraz angielski.

W innowacyjności liczy się nie tylko pomysł, lecz także tempo jego udostępnienia rynkowi i dlatego trudno się obejść bez przejmowania firm trzecich. Czy w przypadku Ricoha jest podobnie?

W ostatnim czasie zrealizowaliśmy kilka znaczących przejęć europejskich spółek IT. Jedno z najważniejszych dotyczyło DocuWare – producenta oprogramowania do zarządzania dokumentami i elektronicznym obiegiem dokumentów. Sama ta transakcja przyczyniła się do uzupełnienia naszej oferty usług związanych z optymalizacją procesów dokumentowych. Na naszej liście zakupów znalazły się również LAKE Solutions AG, ZeedSecurity, TeleSafe, IPM i TotalStor – firmy specjalizujące się m.in. w modernizacji infrastruktury IT o znaczeniu krytycznym, ochronie danych, disaster recovery oraz wirtualizacji. Rozwój naszych możliwości w obszarze IT został dostrzeżony przez Gartnera. W tym roku po raz pierwszy zostaliśmy uwzględnieni w Magicznym Kwadrancie dla usług z zakresu Managed Workplace Services (MWS) w Europie. Tę kategorię analitycy Gartnera uznają za podzbiór usług z obszaru outsourcingu IT. MWS koncentrują się na tworzeniu nowoczesnego środowiska pracy, zapewnieniu dostępu do innowacyjnych rozwiązań pozwalających na efektywne wykonywanie obowiązków i podnoszących komfort pracy.

Jaka jest skala waszego działania i jakimi referencjami może się pochwalić polski oddział?
 
Ricoh Polska realizuje nie tylko lokalne kontrakty i wdrożenia. Działamy globalnie. Za obsługę międzynarodowych projektów odpowiada wyspecjalizowany dział Ricoh Global Services. Klienci mogą powierzyć nam przeprowadzenie wdrożenia oraz uzyskać pełne wsparcie serwisowe w 104 rejonach i krajach na całym świecie. Z naszych usług mogą również skorzystać firmy działające w Polsce, które funkcjonują lub planują wejście na nowe rynki. Klienci decydują się na taki model współpracy ze względu na możliwość standaryzacji jakości usług, lepszego planowania wydatków ponoszonych na infrastrukturę druku i zapewnienie spójnego standardu ochrony danych. Oferujemy kompleksową, scentralizowaną obsługę i koordynację całego projektu w ramach jednego kontraktu. Jeden spójny model świadczenia usług i zunifikowane warunki zamówień, płatności i rozliczeń. Obecnie realizujemy 432 duże umowy globalne, w tym m.in. na zlecenie Shell Group, w której to przypadku Ricoh został wybrany na jedynego dostawcę usług zarządzania drukiem w jej 98 biurach. Coraz częściej na współpracę w takim modelu decydują się też polskie spółki. Warto się przy tym pochwalić, że w 2018 r. to właśnie polski dział Ricoh Global Services podpisał umowę na wdrożenie wielofunkcyjnych urządzeń drukujących i oprogramowania pozwalającego na zarządzanie środowiskiem druku oraz podniesienie standardu ochrony danych przetwarzanych na urządzeniach w czasie drukowania, kopiowania i skanowania w 30 biurach Shella, zlokalizowanych w 23 krajach w regionie EMEA oraz APAC.
 
Rozmawiał Wojciech Gryciuk
  • RSS
Dodaj artykuł do: Facebook Wykop.pl nk.pl blip.pl twitter.com

Komentarze

  

Dodaj komentarz (10-500 znaków)

manager