Jesteś w: Manager » Rynek

Manager Report 2019/11, Konferencja Oracle OpenWorld 2019 w SF - firma stawia na cloud computing nowej generacji

02.12.2019 10:51  Rynek
Kilkadziesiąt tysięcy gości, klienów i partnerów bezpośrednio, a oprócz tego miliony widzów ze 175 krajów drogą online wzięło udział w kolejnej edycji Oracle OpenWorld,  jednej z największych i najbardziej znaczących konferencji biznesowo-technologicznych  na świecie, która co roku odbywa się jesienią w San Francisco.

Chociaż w ramach konferencji odbyło się ponad 2,2 tys. sesji oraz 219 pokazów Oracle, a w części wystawowej zaprezentowało się 196 partnerów i klientów firmy, największe wrażenie na uczestnikach zrobiły prezentacje Larry’ego Ellisona w czasie sesji plenarnych. Założyciel, prezes zarządu i CTO firmy Oracle, który przewodzi jej od ponad czterech dekad, dwoił się i troił, żeby przekonać opinię publiczną, że to właśnie Oracle Cloud jest niekwestionowanym liderem na rynku chmury obliczeniowej.

Autonomiczny cloud to bezpieczeństwo danych

Już w trakcie sesji inauguracyjnej Larry Ellison przedstawił kompletną wizję „pierwszej na świecie prawdziwie autonomicznej chmury”, która czerpiąc z takich trendów jak samobieżne pojazdy, stosuje je w chmurze obliczeniowej. Efektem tego są: baza danych, infrastruktura i inne usługi IT świadczone przez firmę Oracle, które są bardziej bezpieczne, niezawodne, elastyczne i opłacalne niż usługi chmurowe konkurentów, w tym Amazon Web Services.

Głównym powodem nieszczelności systemów IT są ludzkie błędy. I tak jak w samochodach pozbycie się ich już teraz pozwala znacznie ograniczyć liczbę wypadków, tak w obszarze technologii wyeliminowanie typowych błędów użytkownika przekłada się na uniemożliwienie wyeksponowania danych na żer hackerów.

Jak w tym może pomóc autonomiczna chmura? Oracle oparł ją na dwóch filarach: autonomicznej bazie danych Oracle Autonomous Database (OAD) oraz infrastrukturze chmurowej Oracle Cloud Infrastructure II generacji (OCI 2). Co ważne, baza OAD wykorzystuje algorytmy uczenia maszynowego do automatycznego i ciągłego łatania, dostrajania, tworzenia kopii zapasowych oraz aktualizacji bez ręcznej interwencji, a wszystko to „w locie”, bez przerywania działania systemu.

– Sztuczna inteligencja, uczenie maszynowe oraz systemy autonomiczne są tak zasadniczo różne od tego, co było wcześniej, że stanowią nową generację technologii komputerowych. Czy może więc dziwić, że coraz więcej firm, takich jak TaylorMade, OutFront Media, JASCI Software, Drop Tank, Henry Ford Health System czy Data Integrity, przenosi swoje dane do bazy OAD? A robią to nie tylko po to, by poprawić bezpieczeństwo, lecz także by zwiększyć wydajność, ograniczyć koszty operacyjne i ostatecznie uwolnić swoich pracowników od koncentrowania się na rutynowych czynnościach zamiast na priorytetach biznesowych wyższego poziomu. W efekcie zainteresowanie naszą autonomiczną bazą danych, która jest dostępna na rynku od jesieni 2018 r., rośnie tak szybko, że tylko w III kwartale br. pozyskaliśmy ponad tysiąc nowych klientów – powiedział Larry Ellison.

Oracle chce obecnie upowszechnić wiedzę o tej technologii, udostępniając swoje rozwiązanie bezpłatnie, aby każdy mógł się przekonać, jakie są zalety autonomicznej chmury. I właśnie to było powodem, dla którego Larry Ellison w trakcie konferencji ogłosił uruchomienie programu Always Free dla firm, programistów, studentów i wszystkich tych, którzy chcą eksperymentować z usługami w chmurze. W jego ramach zostają udostępnione dwie autonomiczne bazy danych, każda z 20 GB pamięci, dwie obliczeniowe maszyny wirtualne, każda z 1 GB pamięci, a także gigabajty pamięci bloków, obiektów i archiwów. A tym z klientów, którzy ze względów prawnych lub innych chcą lub muszą zarządzać autonomicznymi bazami danych we własnych centrach danych, Oracle planuje zaoferowanie Exadata Cloud @ Customer Gen 2 i to już od połowy przyszłego roku. Rozwiązanie to, które działa dokładnie tak samo jak Oracle Database w chmurze publicznej, będzie znacznie łatwiejsze do zainstalowania i używania niż wcześniej oferowany Exadata Cloud @ Customer Gen 1, przy czym aktualizację systemu inżynierowie Oracle przeprowadzą bezpłatnie.

Bezpieczeństwo najważniejsze!

Jeśli chodzi o infrastrukturę OCI 2, na której działa baza OAD, to w wersji OCI 1 pozwalała na współużytkowanie zasobów w ramach opłaty subskrypcyjnej – klienci płacili tylko za tyle miejsca na dane, moc obliczeniową i sieć, ile ich potrzebowali. Natomiast główną korzyścią ekonomiczną OCI 2 jest jej autonomia, która pozwala wyeliminować ludzką pracę przy wykonywaniu

aktualizację systemu inżynierowie Oracle przeprowadzą bezpłatnie.

Bezpieczeństwo najważniejsze!


Jeśli chodzi o infrastrukturę OCI 2, na której działa baza OAD, to w wersji OCI 1 pozwalała na współużytkowanie zasobów w ramach opłaty subskrypcyjnej – klienci płacili tylko za tyle miejsca na dane, moc obliczeniową i sieć, ile ich potrzebowali. Natomiast główną korzyścią ekonomiczną OCI 2 jest jej autonomia, która pozwala wyeliminować ludzką pracę przy wykonywaniu żmudnych, ale niezbędnych zadań administracyjnych.

Na razie żadna z konkurujących baz danych w chmurze takich autonomicznych możliwości nie ma, a to może zwiększyć prawdopodobieństwo naruszenia ich bezpieczeństwa, potencjalnie narażając dane milionów ludzi na ataki hackerów. Jak to możliwe? Otóż administratorzy baz danych od zawsze byli odpowiedzialni za ich ręczne konfigurowanie, a to z oczywistych powodów jest źródłem generowania niezliczonych błędów. Kiedyś nie było to jednak tak niebezpieczne jak teraz, kiedy to zautomatyzowane ataki hackerskie zdarzają się coraz częściej i są coraz skuteczniejsze.

Zasady wsparcia ze strony konkurencyjnych dostawców usług są często bardzo jasne: ponieważ jako klient zachowujesz pełną kontrolę nad swoimi treściami, jesteś też odpowiedzialny za konfigurację dostępu do subskrybowanych usług.

– Możesz się na to zgodzić, co jest jednak związane z określonym ryzykiem, albo wybrać nas – powiedział Larry Ellison podczas swojego wystąpienia.  – W chmurze OAC, gdy korzystasz z bazy OAD, konfiguruje się ona sama. Klienci nie mogą więc popełniać błędów konfiguracji, ponieważ po prostu nie mają do niej dostępu.

Autonomiczny System Operacyjny

Jest oczywiste, że autonomiczna baza danych powinna działać na autonomicznym systemie operacyjnym. I to jest powód, dla którego firma postanowiła udostępnić Oracle Autonomous Linux (OAL). Prawdę mówiąc, Oracle, który swoją pierwszą komercyjną bazę danych na Linuksie zaoferował już w 1998 r., wszystkie swoje produkty, tzn. bazę danych, aplikacje użytkowe i oprogramowanie middleware, rozwija na OAL, który jest przeznaczony do obsługi ekstremalnych wymagań dotyczących wydajności, skalowalności i bezpieczeństwa przetwarzania w chmurze. Podobnie jak baza OAD, tak i system operacyjny OAL oferuje automatyczne udostępnianie, skalowanie, strojenie, łatanie i aktualizację, a także automatyczne monitorowanie zagrożeń, wykrywanie exploitów oraz funkcje naprawcze.

– Firmy mogą niemal natychmiast migrować swoje aplikacje biznesowe działające pod IBM Red Hat Linux do systemu OAL, gdzie będą działały bez jakichkolwiek zmian. Co więcej, OAL jest bezpłatny w ramach usług Oracle Cloud, dzięki czemu klienci IBM Red Hat mogą obniżyć swoje rachunki za obsługę Linuksa do zera! – podsumował ten wątek wystąpienia Larry Ellison.

Konwergencja

W podsumowaniu Larry Ellison odnotował jeszcze jedną ważną przewagę swojej firmy nad AWS: Oracle zapewnia jedną konwergentną bazę danych, która jest w stanie obsłużyć wszystkie typy danych. Z kolei AWS oferuje aż osiem różnych specjalistycznych baz do obsługi różnych typów danych – każda z nich wymaga osobnych zespołów o specjalistycznych umiejętnościach, własnego modelu bezpieczeństwa oraz zestawu procedur wdrażania wysokiej dostępności oraz elastycznej skalowalności.

– W efekcie oprócz wysokich kosztów zarządzania niezliczone opcje baz danych AWS ograniczają bezpieczeństwo aplikacji, dostępność i skalowalność, a to jest przecież sprzeczne z trendami w świecie cyfrowym. Każdy smartfon jest przecież zarówno telefonem, aparatem fotograficznym, kalendarzem, jak i systemem przesyłania wiadomości. W firmie Oracle przyświecała nam ta sama idea: system konwergentny – zakończył swoje wystąpienie podczas sesji inauguracyjnej Larry Ellison.

Aplikacje w chmurze Oracle

O ile pierwsze wystąpienie Larry’ego Ellisona było poświęcone rozwiązaniom backoffice’owym, takim jak infrastruktura chmurowa OAC czy baza danych OAD, o tyle drugie dotyczyło głównie aplikacji biznesowych w chmurze oraz przewagi konkurencyjnej, którą firma uzyskała, opierając je w całości na OAC i OAD. Oracle ma wyjątkową pozycję, jeśli chodzi o rozwój w segmencie rynku aplikacji dla przedsiębiorstw w chmurze, ponieważ efektywnie wykorzystuje możliwości bazy danych, analityki biznesowej, bezpieczeństwa, integracji oraz możliwości rozszerzeniowych OCI 2. Firma, która już kilkanaście lat temu zaczęła przepisywać wszystkie swoje aplikacje biznesowe z wersji instalowanych w siedzibie użytkownika na chmurowe, jest już numerem jeden na rynku natywnych aplikacji chmurowych ERP i HR (czyli napisanych z myślą specjalnie o chmurze, a nie przenoszonych z innych środowisk IT) oraz numerem dwa na rynku Customer Experience (CX). A jest to możliwe dzięki temu, że w sumie z jej aplikacji biznesowych w chmurze korzysta już ponad 31 tys. klientów. W  tym czasie główni konkurenci Oracle na rynku aplikacji biznesowych, tzn. SAP i Workday w obszarze aplikacji dla sektora finansowego, Workday w obszarze aplikacji HR oraz Salesforce.com w obszarze aplikacji CX, są istotnie ograniczeni brakiem solidnej warstwy infrastruktury chmurowej. Jednakże z czterech głównych konkurentów Oracle w tym ostatnim obszarze – AWS, Microsoft, Google i IBM – tylko Microsoft ma portfolio aplikacji chmurowych dla przedsiębiorstw. W chmurze ERP dla sektora finansowego, największej, ale najmniej dojrzałej branży aplikacji chmurowych dla przedsiębiorstw, to właśnie Oracle ma ok. 25 tys. klientów użytkujących aplikacje Fusion i Oracle NetSuite, podczas gdy Workday zaledwie kilkuset. – SAP, największy konkurent Oracle na rynku rozwiązań ERP typu on-premise, nabył ostatnio kilka firm zajmujących się aplikacjami w chmurze, ale jakoś zapomniał przepisać do chmury swoje własne – zauważa Larry Ellison. Zamiast tego SAP skoncentrował się na opracowaniu bazy danych o nazwie Hana, konkurującej z wiodącą bazą danych Oracle, na której cały czas działają jego stare aplikacje, które nigdy nie były przecież dedykowane chmurze.

– Powiedzmy sobie szczerze: SAP nie ma aplikacji ERP działających w chmurze ani jakiejkolwiek platformy chmurowej, na której mógłby je posadowić, a to dla nas ogromna szansa. Dziękuję ci, SAP, za to – podsumował ten wątek Larry Ellison.

Lider innowacji

– Oracle ma więcej aplikacji chmurowych niż jakikolwiek inny dostawca aplikacji biznesowych na rynku, a każda z nich więcej funkcjonalności niż jakikolwiek konkurencyjny system. Co więcej, nasza firma nadal wprowadza innowacje zarówno na poziomie aplikacji, jak i infrastruktury – rozpoczął następny wątek Larry Ellison. Na konferencji zaprezentowano kolejne aplikacje biznesowe do zarządzania procesami, projektami i produkcją (w wersji mieszanej), nową funkcjonalność asystenta cyfrowego opartą na uczeniu maszynowym w aplikacjach chmurowych ERP, HR i CX oraz usługę o nazwie CX Unity, która łączy wewnętrzne dane o klientach z danymi firm trzecich. W ofercie znalazły się także nowe możliwości analityczne, w tym hurtownia danych, która pozwala klientom przeprowadzać ich analizy bezpośrednio w aplikacji Fusion po
połączeniu z zewnętrznymi źródłami danych, a system Eloqua B2B wspomagający marketing został zintegrowany z działającymi w czasie rzeczywistym systemami Data Fox klasy BI. Nie bez znaczenia jest zmodernizowanie interfejsu użytkownika Redwood, który będzie obecnie wdrażany we wszystkich aplikacjach Oracle w chmurze. Larry Ellison zauważył przy tym, że wszystkie aplikacje biznesowe Oracle działają w samonaprawiającej się, samodostrajającej oraz samoaktualizującej bazie OAD lub są w trakcie przenoszenia do niej.

– Chociaż nawet bardzo duże firmy mają wątpliwości co do migracji do chmury, coraz więcej z nich decyduje się na przejście ze starszych systemów on-premise na nowoczesne systemy cloudowe, a to dla nas ogromna szansa. Wśród największych klientów aplikacji chmurowych Oracle, a aż trzy czwarte z nich nigdy nie używało żadnych z nich w wersji on-premise, są m.in. AT&T, Cox Communications, HSBC, Wells Fargo, Ford, BMW, Mack Trucks, McKesson, Duke University, Cummins oraz Major League Baseball – poinformował słuchaczy Larry Ellison.

Co ważne, szybkość wdrażania tych systemów – od momentu podpisania umowy do czasu uruchomienia – drastycznie rośnie i jest już liczona nie na lata, ale na miesiące.

– Nawet nasze nowe systemy wdraża się szybciej i płaci za ich użytkowanie mniej, niż to było w przypadku starszych rozwiązań on-premise – podsumował swoje drugie wystąpienie Larry Ellison.

Wojciech Gryciuk
korespondencja własna z San Francisco

***
Podział na branżowe działy

Mike Sicilia,
Senior \vice President, Oracle Global Business Units, opowiada o tym, jak ważne dla Oracle są usługi

Bardzo silną stroną Oracle są Global Business Units (GBU), które są dedykowane poszczególnym sektorom gospodarki. Od konkurencji różni nas to, że każdy z nich ma swój własny zespół R&D, sprzedaży, strategii i konsultingu. W sumie jest ich dziewięć i wszystkie opierają się na tej samej bazie danych, chmurze obliczeniowej oraz infrastrukturze middleware. A przyszłość upatrujemy w technologiach AI i ML. Najnowszym działem jest Construction and Engineering BU, który oferuje podstawowe narzędzia infrastrukturalne do wspomagania zarządzania najbardziej komplikowanymi procesami związanymi z budową wieżowców, mostów, autostrad czy tam, i to tak, by mieściły się w czasie i budżecie. Dział Communication BU wspiera dostawców technologii telekomunikacyjnych oferujących rozwiązania z obszaru 5G, LTE czy IoT. Ten segment jest tak duży, że w osobną strukturę biznesową trzeba było wydzielić dział rozliczeniowy, który też obsługuje sektor telekomunikacyjny, ale w obszarze rozliczeń rachunków klientów detalicznych za pomocą portalu Billing Revenue. Dużym działem jest też Food & Beverages BU, który wspiera zarówno duże sieci restauracyjne, jak i małe bary czy bistra. Głównie dostarczamy im terminale POS o nazwie Oracle Micro Solar, a także narzędzia wspomagające zarządzanie menu oraz wszelkie transakcje, w tym także zamówienia online. Stowarzyszony z nim jest dział Hospitality BU, który oferuje narzędzia do rezerwacji miejsc w hotelach, teatrach czy w czasie imprez sportowych, a także do obsługi gości hotelowych. Health Science BU oferuje z kolei narzędzia do automatyzacji dwóch obszarów: dystrybucji leków oraz dostosowania się służby zdrowia do regulacji prawnych. W ofercie Financial Services BU są głównie podstawowe systemy dla banków detalicznych, ale także narzędzia wykorzystujące technologię AI do wykrywania nadużyć. Retail BU oferuje sprzedawcom detalicznym POS-y, narzędzia do planowania oraz technologie AI do pozycjonowania ich oferty w wyszukiwarkach internetowych oraz automatycznego naliczania rabatów. Wreszcie Utilities BU koncentruje się na oferowaniu podstawowych narzędzi dla sektora użyteczności publicznej: energetyki, gazownictwa itp.

rozmawiał Wojciech Gryciuk

  • RSS
Dodaj artykuł do: Facebook Wykop.pl nk.pl blip.pl twitter.com

Komentarze

  

Dodaj komentarz (10-500 znaków)

manager