Jesteś w: Manager » Rynek

Debata Manager Magazine: Aruba Cloud, Atman, IBM, Microsoft i Netia o kolokacji i chmurze

24.05.2019 22:12  Rynek

W Polsce outsourcing usług IT nie jest jeszcze tak popularny jak w krajach Europy Zachodniej, ale zainteresowanie nim systematycznie rośnie. Coraz więcej klientów, także z sektora SMB, zaczyna bowiem rozumieć, że korzystając z usług w chmurze, zapewniają większe bezpieczeństwo swoim danym, niż przechowując je we własnej firmie – wynika z debaty „Managera”, która odbyła się na początku marca w jednej z warszawskich restauracji

Autor scenariusza i moderator dyskusji:

Wojciech Gryciuk, zastępca redaktora naczelnego miesięcznika „Manager”

Uczestnicy dyskusji (w kolejności alfabetycznej wg nazw firm):

·         Marcin Zmaczyński, Head Sales and Marketing na Europę Środkowo-Wschodnią, Aruba Cloud

·         Sławomir Koszołko, prezes, ATM SA (Atman)

·         Marcin Wędzel, Financial Services Sector Client Executive, IBM Polska

·         Michał Jaworski, członek zarządu, dyrektor strategii technologicznej,   Microsoft

·         Rafał Bakalarz, dyrektor sprzedaży B2B ds. ICT, Netia SA


Poniżej fragment dyskusji:

Totalny outsourcing: Polska vs świat

 

 Rafał Bakalarz, Netia:
 – Nasze postrzeganie tego obszaru wynika z doświadczenia zdobytego we współpracy z klientami na rynku, na którym działamy od blisko 30 lat. Polski rynek outsourcingu IT cały czas rośnie, widzimy wzmożone zainteresowanie tego typu usługami. Przyczyn jest kilka. Pierwsza to fakt, że klienci rzeczywiście potrzebują optymalizacji kosztowej i dzięki outsourcingowi IT mogą ją osiągnąć. Druga jest taka, że zależy im na zapewnieniu większej niezawodności rozwiązań i środowiska IT. I trzecia to rynek pracy, na którym coraz trudniej – zarówno dużym firmom, jak i przede wszystkim tym mniejszym – znaleźć specjalistów od IT. Netia jest w stanie odpowiedzieć na wszystkie te potrzeby klientów, mając w swojej ofercie trzy poziomy outsourcingu. Najniższym jest kolokacja, czyli przeniesienie infrastruktury IT klienta z jego serwerowni do naszego centrum danych. Pośrednim jest świadczenie usług IT w oparciu o serwery dedykowane. Wreszcie najwyższym, skierowanym do klientów najbardziej zaawansowanych technologicznie i najbardziej świadomych, jest oferowanie usług chmurowych.

Marcin Zmaczyński, Aruba Cloud:
 – Zgadzam się, że polski rynek podchodzi do outsourcingu infrastruktury IT dość ostrożnie. Z badania, które nasza firma przeprowadziła na przełomie lat 2017/2018 wśród 300 firm sektora SMB, wynika jednak, że zarówno zainteresowanie tą technologią, jak i wiedza dotycząca szacowania kosztów systematycznie się podnoszą. Ten ostatni element uważam za krytyczny, bo wiele firm SMB nadal nie wie, jak szacować koszty infrastruktury. Przykładowo, wiele małych firm nie ma serwerowni z odpowiednią infrastrukturą chłodzenia, co w efekcie przekłada się na znacznie większe wydatki. Firmy zaliczają w ten sposób koszt energii do wydatków ogólnych, a nie infrastrukturalnych, nie zdając sobie sprawy, jak bardzo te dwa zagadnienia są ze sobą połączone.Nie mniej ważna jest przy tym kwestia długu technologicznego. Firmy, które odkładały modernizację infrastruktury, coraz więcej czasu i środków musiały inwestować w jej przywracanie. Często kluczowe projekty kończyły się fiaskiem, ponieważ sprzęt ostatecznie odmawiał posłuszeństwa. Jednakże firmy zdają sobie sprawę z tego, że reinwestowanie pieniędzy w zakup nowego sprzętu może okazać się chybione, jeśli pojawią się jakieś nieoczekiwane okoliczności. Oba te aspekty mają istotny wpływ na rozwój outsourcingu IT, co widać wyraźnie nie tylko w Europie Zachodniej, lecz także w naszej części kontynentu, np. na Ukrainie. W Polsce wzrost outsourcingu jest nadal nieznaczny, ale za to stabilny.

Sławomir Koszołko, Atman:
 – Spójrzmy na to zagadnienie z perspektywy wyższych segmentów rynku, na których Atman ma największe doświadczenie. Dla większości klientów na polskim rynku wciąż najważniejszym kryterium przy podejmowaniu decyzji o outsourcingu jest możliwość obniżenia kosztów związanych z utrzymaniem infrastruktury IT. Jednak także inne przesłanki do outsourcingu, których część została już wcześniej wymieniona przez kolegów, bardzo szybko nabierają coraz większego znaczenia. Jedną z najistotniejszych jest na przykład chęć skoncentrowania się na tzw. core business, a w tym celu powierzenia obszarów wspierających wyspecjalizowanym dostawcom. Na korzyść zewnętrznych usług IT przemawia też to, że wymagania biznesu w stosunku do działów IT istotnie i coraz szybciej zmieniają się w czasie. Tradycyjne podejście i rozwiązania, które kiedyś zaspokajały potrzeby biznesu, dzisiaj już nie wystarczają ze względu na dynamikę zmian. Wewnętrzne IT coraz częściej nie jest w stanie zareagować na tę zmianę wystarczająco szybko. Bez zewnętrznego dostawcy usług IT po prostu sobie nie poradzi z wymaganiami stawianymi przez biznes.Podsumowując, rynek Polski jest wciąż za rynkami rozwiniętymi, jeśli chodzi o popularność outsourcingu IT, ale zmiany idą w dobrym kierunku, a ich dynamika nawet przyspiesza. Jako prosty przykład mogę podać, że jeszcze dwa lata temu rozwiązania serwerowe były od nas kupowane głównie jako czysta infrastruktura. Obecnie w większości przypadków klienci wraz z nimi kupują od nas różnego rodzaju usługi zarządzania, czyli outsourcując również ten obszar do dostawcy zewnętrznego.

Marcin Wędzel, IBM:
 – Zacznijmy od celów, dla których outsourcing usług IT jest w ogóle oferowany. Trzy główne powody to: redukcja kosztów, podniesienie poziomu niezawodności oraz problem w pozyskiwaniu zasobów IT do funkcjonowania i rozwoju swojego biznesu. Ten trzeci element dotyczy nie tylko Polski, lecz także całej UE, gdzie deficyt szacuje się na 1,5 mln informatyków, co zmusza firmy do poszukiwania alternatywnych sposobów utrzymania i rozwoju całej swojej informatyki. Co do wyzwań związanych z tym, jak tego rodzaju usługi sprzedawać, największym z nich wydaje się problem elastyczności wyoutsourcowanego działu IT we współpracy z działami biznesowymi. IBM radzi sobie z tymi wyzwaniami, dzieląc IT na dwa segmenty: IT odpowiedzialne za utrzymanie i zapewnienie ciągłości działania (run-the-organization – przyp. red.) i IT odpowiedzialne za wspieranie inicjatyw biznesu i ściśle z nim współpracujące (grow-the-organization – przyp. red.). Każdy z nich realizuje inne cele biznesowe, ma inny wpływ na budowanie przewagi konkurencyjnej i inne wymagania elastyczności.

Michał Jaworski, Microsoft:
 – Zacznijmy od tego, że cyfrowa transformacja przenika przez wszystkie elementy organizacji i dlatego, parafrazując słowa Clemenceau, „informatyka jest zbyt poważną rzeczą, by zostawić ją w rękach samych informatyków”. Dzisiaj o powodzeniu działań biznesowych decyduje tempo wprowadzania innowacji i nowych produktów oraz usług na rynek, a to oznacza, że firmy polegają na technologii w dużo większym zakresie niż do tej pory. Chmura ma tę przewagę, że za jej pomocą firmy mogą błyskawicznie zacząć korzystać z takich technologii jak Big Data czy AI. Przyczynia się do tego również rozszerzanie regulacji, które nakładają coraz większe wymagania – RODO jest świetnym przykładem – na tych wszystkich, którzy korzystają z IT. Nie dziwi zupełnie to, że tego rodzaju obowiązki firmy wolą po prostu przekazać w outsourcing. Microsoft w Polsce co roku odnotowuje dwucyfrowy wzrost przychodów ze sprzedaży usług w chmurze. Nadal jednak nie jest to dynamika wzrostu, jaką widzimy na przykład w Europie Zachodniej. Dlatego polscy dostawcy aplikacji SaaS, przemysłu 4.0 czy IoT tak szybko, jak tylko mogą, umieszczają swoje rozwiązania w chmurze w poszukiwaniu potencjalnych klientów za granicą. Polski rynek wciąż się rozkręca.


Pełny zapis:
http://manager.inwestycje.pl/eventy/Debata-Manager-Chmura-bazuje-na-zaufaniu;338584;0.html

Komentarze eksperckie:
Dimension Data (o infrastrukturze definiowanej programowo):
http://manager.inwestycje.pl/it_manager/Dimension-Data-o-outsourcingu-uslug-IT;338586;0.html

Ricoh Polska (o klientach szukających kompleksowego wsparcia):
http://manager.inwestycje.pl/it_manager/Ricoh-Polska-o-szukaniu-kompleksowego-wsparcia-przez-klientow;338587;0.html

Huawei (o dyskach flash SSD oferowanych w cenach HDD):
http://manager.inwestycje.pl/it_manager/SSD-w-cenie-HDD;338585;0.html

Kancelaria Prawna Sołtysiński, Kaweck &Szlęzak (o chmurze w kontekście prawa):
http://manager.inwestycje.pl/it_manager/Agata-Szeliga-Chmura-a-prawo;338589;0.html

Więcej informacji:

Aruba Cloud (wywiad z Marcinem Zmaczyńskim):
http://manager.inwestycje.pl/it_manager/Chmura-jest-wszedzie---wywiad-z-Marcinem-Zmaczyskim-z-Aruba-Cloud;327973;0.html

Netia (o usługach chmurowych w ramach Netia Compute): 
https://biznes.netia.pl/pl/srednie-i-duze-firmy/produkty/data-center-cloud/usluga-netia-compute

---------------------------------------------------------- 

Kalendarium


25 maja
Manager Magazine poleca: Warsztaty z Maciejem Orłosiem o skutecznych wystąpieniach w biznesie 

http://manager.inwestycje.pl/rynek_manager/Manager-Magazine-poleca-warsztaty-z-Maciejem-Orlosiem-o-skutecznych-wystapieniach-w-biznesie-i-nie-tylko-25-maja-2019-r.-Warszawa;341370;0.html

29-31 maja
Manager Magazine poleca: I Targi Export Expo, III Kongres  Gospodarczy CEE, VIII edycja China Homelife Poland (Ptak Warsaw Expo, Nadarzyn k/W-wy)

http://manager.inwestycje.pl/rynek_manager/Manager-Magazine-poleca-I-Targi-Export-Expo-III-Kongres-Gospodarczy-CEE-VIII-edycja-China-Homelife-Poland-29-31-maja-2019-Ptak-Warsaw-Expo-NadarzynW-wy;341797;0.html

wrzesień 2019 r. 
I runda akceleracji dla startupów z regionu CEE organizowana przez MIT Enterprise Forum CEE - termin zgłoszeń: do 30 czerwca 2019 r.

http://manager.inwestycje.pl/rynek_manager/MIT-Enterprise-Forum-CEE-rozpoczyna-nabor-do-jesiennej-edycji-programu-akceleracyjnego;339263;0.html

  • RSS
Dodaj artykuł do: Facebook Wykop.pl nk.pl blip.pl twitter.com

Komentarze

  

Dodaj komentarz (10-500 znaków)

manager