Jesteś w: Manager » Rynek

Czas właściwie zrozumieć inwestycje w ludzi

27.05.2019 20:57  Rynek
 

Niezadowolony pracownik jest kosztem. Zapewnienie zespołowi środowiska pracy, w którym firma dba o satysfakcję, a przełożeni słuchają opinii pracowników może zwiększać produktywność o ok. 20 do 25 proc. Co najmniej tyle samo tracimy kiedy obszar ten jest zaniedbany. Prawdy te są oczywistością dla firm działających na najbardziej zaawansowanych rynkach. Zarządzanie doświadczeniem pracownika z firmą i psychologia organizacji to dziś gorące tematy w USA czy w innych rozwiniętych gospodarkach. W Polsce ciągle obszar ten jest bardziej przedmiotem branżowych debat niż praktyki. Jak przekonują eksperci inijOB i Instytutu Gaussa, moment w którym do trendu tego przyłączą się organizacje w naszym kraju jest coraz bliższy.

Jacob Morgan, guru zarządzania doświadczeniem pracownika (employee experience) i współtwórca metodologii tego zagadnienia (wprowadził klasyfikację 3 składających się na nie obszarów: kultura, technologia i otoczenie fizyczne) zmierzył wpływ inwestycji w jakość relacji pracownika z pracodawcą na wyniki firmy. W 2017 roku po przeprowadzeniu ponad 250 wywiadów z przedstawicielami korporacji z listy Fortune 100 Morgan skonkludował, że te 6 proc. wśród nich, które zdecydowały się na duże inwestycje w obszar doświadczenia pracownika, jako jedyne w całej populacji odnotowywały wzrosty produktywności. Wśród nich znalazły się takie giganty jak Adobe, Accenture, Facebook, Microsoft.

Dziś w wielkich i mniejszych firmach świadomość tego, że istnieje taki obszar jak doświadczenie pracownika w relacji z firmą i że jest to element działania organizacji, który wymaga zarządzania i inwestycji jest już bardziej powszechna. Aż 80 proc. menadżerów, reprezentujących obszary HR i biznes, przebadanych przez Deloitte wskazuje, że doświadczenie pracownika w relacji z firmą jest bardzo ważne (42 proc.) lub co najmniej ważne (38 proc.). Jednak już tylko co czwarty z nich (22 proc.) ocenia, że ich firmie udało się stworzyć budujące przewagę doświadczenie pracownika. Tymczasem jak pokazuje przykład Media4U, łódzkiej firmy IT, mądrze przeprowadzona inwestycja w ten obszar szybko może pozytywnie przełożyć się na biznes.

Kultura dialogu

Podobnie jak doświadczenie klienta w relacji z firmą obejmuje wiele możliwych punktów kontaktu, doświadczenie pracownika to krok po kroku każdy etap relacji, jaką buduje z firmą – od ogłoszenia o  pracę i procesu rekrutacji, przez sposób komunikacji przełożonych, po kolor ścian i jakość infrastruktury biurowej. Zarządzanie nim jest więc bardzo złożonym zagadnieniem. Co gorsza, jak podkreśla Victor Wekselberg, ekspert Instytutu Gaussa i konsultant inijOB, wielu menadżerów i właścicieli zabiera się do tego od złej strony.

- Większość firm, z którymi mamy do czynienia, swoją wiedzę o tym, jaki jest poziom zadowolenia pracownika z relacji z firmą czerpie z badań. W dużych korporacjach badania są realizowane jako długotrwały proces, kończą się przygotowywanym przez wiele tygodni raportem, które wnioski przestają być aktualne w momencie publikacji. Z kolei w mniejszych organizacjach badania mają często charakter ankiety tworzonej przez działy HR, bez kompleksowej koncepcji i bez szans na wyciąganie uzasadnionych, potwierdzonych statystycznie wniosków. Zatem wyniki analizy są albo mocno opóźnione albo pozbawione fundamentów w postaci koncepcji. Na dzisiejszym rynku pracy takie podejście może skończyć się rotacją na poziomie połowy firmowej załogi w 12 miesięcy -  mówi z kolei Bartosz Michałek, założyciel InijOB.

Jak przekonuje Michałek, doświadczenia jego firmy z wdrażania u klientów Pulsometru InijOB (internetowego narzędzia do mierzenia doświadczenia pracownika z firmą) pokazują, że tempo z jakim menadżerowie przetwarzają feedback pracowniczy może być istotnym czynnikiem zarządzania relacjami na linii pracownik – pracodawca. Przykład?

Jak to działa w praktyce?

Media4U –firma IT aktywna na bardzo dynamicznym rynku usług dla e-commerce. – Podobnie jak wiele innych firm działających w bardzo wymagającym środowisku i budujących swoją przewagę na ludziach z unikalnymi kompetencjami i jakości obsługi klienta, borykamy się z wyzwaniem jakim jest rynek pracownika – przyznaje Maciej Kasperek, CEO Media4U. – Nasza odpowiedź? Robimy wszystko, aby budować kulturę współpracy w firmie, gdzie każdy czuje się jej prawdziwą cząstką, a nie trybem w maszynie. Jesteśmy w dialogu z zespołem, a punktem wyjścia są dla nas systematycznie prowadzone badania w formie „pulsów”.

Media4U to jeden z najnowszych przykładów wdrożenia Pulsometru inijOB. Firma wykorzystuje go, aby zadbać o odpowiedni przepływ informacji, gromadzenie feedbacku i jego rzetelną analizę, bazującą na doświadczeniach praktycznych i najnowszej wiedzy m.in. na temat psychologii organizacji i zagadnień związanych z motywacją.

- Samo poznanie opinii pracowników to dopiero pierwszy krok do budowania kultury dialogu i otwartości. Dane znaczą tyle, ile warte są wyciągane z nich wnioski. A te pomogą organizacji tylko, jeśli w oparciu o nie wdroży plan zmian i rozwoju – przekonuje Victor Wekselberg z Instytutu Gaussa, jeden z twórców metodologii Pulsometru InijOB i specjalista psychologii organizacji.

- Nasze doświadczenie pokazuje, że firma, w której pracownicy czują się faktycznie, nie pozornie wysłuchani, to dziś groźny konkurent na rynku. Widzimy, że im bardziej jesteśmy w stanie udowodnić naszemu zespołowi, że uwzględniamy ich potrzeby, że dajemy możliwość rozwoju w sprzyjającym klimacie, tym wyższe zadowolenie i satysfakcja z pracy. Zespół czuje się z firmą dobrze. I to procentuje większą efektywnością pracowników, mocniejszym zaangażowaniem i lojalnością. Trudno o lepszy zwrot z inwestycji – mówi Maciej Kasperek, CEO Media4U.

Usługa inijOB nie kończy się na samej diagnozie pracowniczego feedbacku. Firma oferuje możliwość wsparcia konsultantów inijOB. Może polegać z jednej strony na pomocy w interpretacji wyników i doradztwie w zakresie ich wykorzystania w działaniach firmy. Z drugiej strony wkład inijOB może obejmować również wdrożenie działań rozwojowych dla organizacji adekwatnych do wyników badania. Naczelna idea polega na zwiększaniu sprawności organizacji przy podnoszeniu poziomu partycypacji pracowników.

opr. Vladyslav Andreiev

__________________________________________________________

Kalendarium

29-31 maja

Manager Magazine poleca: I Targi Export Expo, III Kongres  Gospodarczy CEE, VIII edycja China Homelife Poland (Ptak Warsaw Expo, Nadarzyn k/W-wy)

http://manager.inwestycje.pl/rynek_manager/Manager-Magazine-poleca-I-Targi-Export-Expo-III-Kongres-Gospodarczy-CEE-VIII-edycja-China-Homelife-Poland-29-31-maja-2019-Ptak-Warsaw-Expo-NadarzynW-wy;341797;0.html

wrzesień 2019 r. 
I runda akceleracji dla startupów z regionu CEE organizowana przez MIT Enterprise Forum CEE - termin zgłoszeń: do 30 czerwca 2019 r.

http://manager.inwestycje.pl/rynek_manager/MIT-Enterprise-Forum-CEE-rozpoczyna-nabor-do-jesiennej-edycji-programu-akceleracyjnego;339263;0.html

  •  
  • RSS
Dodaj artykuł do: Facebook Wykop.pl nk.pl blip.pl twitter.com

Komentarze

  

Dodaj komentarz (10-500 znaków)

manager