Jesteś w: Manager » Rynek

Ciągłość działania usług IT to wyzwanie dla firm w Polsce

11.09.2017 14:45  Rynek
59 proc. przedsiębiorstw zmaga się z „deficytem dostępności” – różnicą między potrzebami użytkowników a możliwościami ich zaspokojenia przez IT, a 71 proc. przyznaje, że nieplanowane przestoje opóźniają inicjatywy cyfrowej transformacji.
 
Badanie zrealizowane na zlecenie firmy Veeam Software pokazuje, że ponad połowa organizacji w Polsce zmaga się z przystosowaniem firmowej infrastruktury do wymogów nowoczesnego biznesu działającego bez przerw. Niemal 60 proc. kierujących działami IT przyznaje, że pracę ich przedsiębiorstwa zakłóca tzw. „deficyt dostępności”, oznaczający niezdolność do zaspokojenia potrzeb użytkowników związaną z ograniczonymi możliwościami skutecznego odtworzenia danych i aplikacji po awarii.
 
W badaniu przebadano 50 decydentów ds. informatyki ze średnich i dużych przedsiębiorstw – okazało się, że dyrektorzy IT w Polsce są świadomi niewystarczających mechanizmów i strategii ochrony przed nieplanowanymi przestojami informatycznymi. Jedynie 56 proc. ankietowanych jest pewnych, że ich aktualne rozwiązanie informatyczne potrafi przywrócić do działania zwirtualizowaną infrastrukturę IT w czasie określonym przez umowę o gwarantowanym poziomie świadczenia usług (SLA).
 
Tak wysoki poziom niepewności wśród zarządzających działami IT ma swoje uzasadnienie. Wynika on z faktu, że ponad połowa prób odzyskania danych trwa zbyt długo (43 proc.) lub skutkuje odzyskaniem niekompletnych informacji (41 proc.). Przeciętny czas przestojów IT w firmach i instytucjach w Polsce wynosi 29 minut. Długość przestoju aplikacji krytycznych, którą są w stanie tolerować rodzimi dyrektorzy IT, wynosi średnio jedynie 12 minut. Co ciekawe, w przypadku pozostałych aplikacji menedżerowie ds. IT są gotowi zaakceptować przestoje trwające średnio 283 minuty, czyli ponad 4,5 godziny.
 
Transformacja cyfrowa w polskich organizacjach pod znakiem zapytania
Jak przyznaje większość respondentów (71 proc.), wszelkiego rodzaju przestoje – będące skutkiem cyberataków, awarii infrastruktury, niesprawności sieci lub katastrof naturalnych – wywierają negatywny wpływ na procesy transformacji cyfrowej i opóźniają inicjatywy z tego zakresu. Co ważne, transformacja cyfrowa jest bardzo istotnym lub wręcz strategicznym projektem – zarówno dla zarządów firm, jak i poszczególnych działów biznesowych – w połowie badanych przedsiębiorstw i instytucji.
 
– Z naszego badania wyłania się dość niepokojący obraz. IT w działających w Polsce organizacjach w dalszym ciągu funkcjonuje w oderwaniu od potrzeb biznesowych. Przedsiębiorstwa w ponad połowie przypadków nie potrafią odtworzyć danych lub usług w czasie określonym umowami SLA lub zgodnie z docelowym punktem przywracania danych. W dodatku istnieje zaskakująco duża tolerancja w zakresie długotrwałości przestojów aplikacji, która wynosi blisko 5 godzin. Wdrażając strategiczne inicjatywy z obszaru transformacji cyfrowej, wydawałoby się, że tego typu zdarzenia nie mogą mieć miejsca, a działy IT powinny funkcjonować jako wewnętrzny usługodawca dla użytkowników biznesowych. Biorąc pod uwagę rosnące oczekiwania klientów i presję globalnej konkurencji, organizacje działające na naszym rynku powinny potraktować dbałość o stałą dostępność IT jako jeden z głównych priorytetów – komentuje Andrzej Niziołek, starszy menedżer regionalny Veeam Software w północnej i południowej części Europy Wschodniej.
 
Polscy CIO sceptyczni wobec chmury
Patrząc na aktualne plany inwestycyjne – zmierzające do zapewnienia większej dostępności usług IT i przeprowadzenia transformacji cyfrowej – więcej przedsiębiorstw zamierza konsolidować obecną infrastrukturę w różnych lokalizacjach czy centrach danych (34 proc.) niż modernizować ją w oparciu o chmurę prywatną (27 proc.). Zarządzający działami IT większą wagę niż do wdrażania chmury przywiązują obecnie do inwestowania w bardziej tradycyjne obszary, takie jak zwiększenie poziomu wirtualizacji serwerów (43 proc), aktualizacja systemów operacyjnych (39 proc), czy rozbudowa pamięci masowych (36 proc.).
 
Takie plany inwestycyjne mogą wynikać ze sposobu, w jaki ankietowani CIO postrzegają chmurę obliczeniową. Co piąty respondent uważa, że cloud computing zapewnia znacząco lub nieco wyższy poziom usług w stosunku do jakości usług oferowanych przez wewnętrzny dział IT. Jednocześnie aż 57 proc. respondentów uznaje, że chmura nie jest im niezbędna, ponieważ jakość świadczenia usług w obu modelach jest porównywalna.
 
Co ciekawe, średnio jedynie 11 proc. wszystkich aplikacji w badanych przedsiębiorstwach stanowią obecnie aplikacje chmurowe (działające na bazie infrastruktury w chmurze, np. w modelu Software as a Service). W ocenie ankietowanych menedżerów odsetek ten w ciągu dwóch najbliższych lat może zwiększyć się średnio do 23 proc.
 
– Zapewnienie nieprzerwanego dostępu do danych i usług IT to w dalszym ciągu duże wyzwanie dla większości polskich przedsiębiorstw. To skłania do wniosku, że organizacje powinny przemyśleć plany transformacji i ponownie rozpocząć dyskusję o stanie istniejącej infrastruktury. Z naszej analizy wynika, że decydenci zarządzający informatyzacją w dalszym ciągu wykazują zachowawcze postawy i w dużej mierze rozbudowują działy IT w oparciu o tradycyjne technologie. Biorąc pod uwagę globalne trendy, wśród badanych zaskakująco duży jest odsetek firm sceptycznych wobec cloud computingu oraz rozwiązań chroniących dane dzięki przetwarzaniu w chmurze – mówi Tomasz Krajewski, szef zespołu inżynierów na Europę Wschodnią w Veeam Software. – – Sam fakt inwestowania w wewnętrzne zasoby infrastrukturalne nie jest niczym złym. Pojawia się jednak pytanie, czy te inwestycje zmierzają do spełnienia potrzeb użytkowników biznesowych, wymagających wysokiej sprawności i elastyczności IT, czy też do podtrzymania status quo? – podsumowuje ekspert Veeam Software.
Źródło: Veeam
[qnt]
 

  • RSS
Dodaj artykuł do: Facebook Wykop.pl nk.pl blip.pl twitter.com

Komentarze

  

Dodaj komentarz (10-500 znaków)

manager