Jesteś w: Manager » Rynek

Asseco Poland: Telekomunikacja przyszłości zaczyna się dziś

02.10.2017 14:00  Rynek
 

 

Radosław Semkło, dyrektor Pionu Telekomunikacji i Mediów w Asseco Poland, opowiada o tym, jak innowacyjne rozwiązania IT mogą pomagać operatorom w czasach cyfrowej rewolucji


Redakcja: 
 Nasycenie rynku i spadające marże stanowią coraz większe wyzwanie dla operatorów. Jak Asseco stara się ich wesprzeć w tej sytuacji?

Radosław Semkło: – Naszą propozycją są głównie rozwiązania, które wspomagają poprawę efektywności organizacji, usprawnienie sprzedaży oraz zarządzanie relacjami z klientami. Wykorzystujemy tutaj rozwiązania wspomagające działania w czasie rzeczywistym oraz przetwarzanie coraz większej ilości informacji, np. Big Data, oraz mechanizmy sztucznej inteligencji.

Jako przykład podam rozwiązanie, które powstało na zlecenie jednego z wiodących operatorów i wspiera go w wywiązywaniu się z obowiązków wobec służb oraz regulatora, zapewniając im dostęp do wybranych danych jego klientów. Dzięki takiej współpracy powstał mechanizm wykrywania, analizy oraz przetwarzania danych niestrukturalnych, oczywiście oparty na BIG Data, ale już z elementami sztucznej inteligencji, które w sprawniejszy sposób analizują zgromadzone dane i wykrywają zjawiska będące przedmiotem zainteresowania. To przyczyniło się do zwiększenia automatyzacji procesu dostarczania informacji, co wcześniej było dość skomplikowane. Dzięki temu wydajność Departamentu Bezpieczeństwa u tego operatora wzrosła kilkukrotnie, co ma ogromne znaczenie w sytuacji, gdy wraz z rozwojem rynku telekomunikacyjnego liczba obszarów, w których trzeba analizować dane i przepływy informacji pomiędzy kanałami komunikacyjnymi znacząco wzrosła. A ponieważ rozwiązanie sprawdziło się w warunkach rzeczywistych liczymy na zainteresowanie innych klientów.

Rosnąca różnorodność kanałów komunikacji to podstawa koncepcji omnichannel w kontaktach z klientami. Czy w tej dziedzinie też macie jakieś osiągnięcia?

– Oczywiście. Na zlecenie Orange Polska stworzyliśmy w przeszłości dwa systemy sprzedażowe, a także utrzymujemy i dbamy o rozwój największego wśród polskich operatorów systemu obsługi klienta, kiedyś nazywanego „Błękitną Linią”. Z kolei kilku innych operatorów korzysta z naszego rozwiązania z zakresu self-care.

Naszym największym osiągnięciem w tym zakresie jest jednak zbudowanie wielosektorowego środowiska BSS o nazwie ACSE (Asseco Convergence Services Environement). Umożliwia ono sprzedaż, obsługę i rozliczanie usług konwergentnych przeznaczonych dla różnych sektorów, jak i segmentów klientów w czasie rzeczywistym, a powstało przy okazji realizacji projektu Internet dla Mazowsza. Prototyp tego rozwiązania powstał w trakcie budowy regionalnej sieci szerokopasmowej, dzięki czemu już dziś dopiero co powstały operator może oferować usługi konwergentne. Ponieważ jest to unikatowe rozwiązanie, liczymy na zainteresowanie nim również innych klientów, którzy szukają nowych źródeł przychodów właśnie w wielosektorowości, konwergencji usług i hierarchiczności ich obsługi. W szczególności liczymy na operatorów adresujących potrzeby nowych pokoleń tzw. millenialsów.


– Czy to całkiem nowy produkt, niepowiązany z oferowanymi przez was wcześniej?

– Tak, i jest raczej propozycją na nowe wyzwania dla potencjalnego operatora nowej generacji, np. komunikacji w wielu kanałach jednocześnie, rozliczeń w czasie rzeczywistym (on-line) czy też działań wyłącznie w świecie cyfrowym. Niewykluczone, że rozwiązanie to wdrożone w ramach pierwszej fazy Programu Operacyjnego Polski Cyfrowej 2.0 zostanie uznane za modelowe i wykorzystane w jego kolejnych etapach. Choćby dlatego, że Asseco może rozszerzyć paletę aplikacji i usług, które mogłyby być dostępne w rozwijanych właśnie regionalnych sieciach szerokopasmowych.


– Jakie jeszcze inne trendy dominują na rynku telekomunikacyjnym?

– Oczywiście konfrontacja z OTT, czyli firmami typu Facebook, Netflix czy Google, które korzystając z infrastruktury telekomunikacyjnej operatorów oferują swoje usługi dodane, nie dzieląc się z nimi zyskami. Jednym z największych wyzwań jest obsługa klienta, czyli walka właśnie o tę relację, którą OTT sobie zawłaszczają. Operatorzy temu się nie poddają, skłaniając klientów do tego, by częściej korzystali z ich usług, a jeśli już z usług innych dostawców – to za ich pośrednictwem.

Drugim obszarem, w którym ma miejsce konfrontacja jest przetwarzanie w czasie rzeczywistym, ale już nie w obszarze bilingu i rozliczeń, ale raczej podpowiadaczy i rekomendatorów. Do tego potrzebne są elementy nie tylko z zakresu przetwarzania danych, ale i sztucznej inteligencji, dzięki której można będzie zbudować specyficzną wartość będącą nośnikiem środka pieniężnego zarządzanego przez operatora. Szansę na przetrwanie w rywalizacji z największymi graczami OTT powinna mu wtedy zapewnić lokalna bliskość, elastyczność i przywiązanie klienta do marki. Oczywiście do tego są potrzebne duże zmiany zarówno w sposobie obsługi klienta, jak i w infrastrukturze, która do tego celu będzie wykorzystywana.


– Jak możecie im pomóc?

Sektor telekomunikacyjny generalnie korzysta z dwóch rodzajów systemów CRM: operacyjnego, który służy do rejestracji zamówień, obsługi i interakcji, oraz analitycznego, który kiedyś był realizowany w trybie off-line, a teraz musi być dostępny w trybie on-line. W Asseco właśnie rozpoczynają się prace nad systemem Avagat, za pomocą którego będzie można zbudować środowisko przyszłości, w dużej mierze oparte o koncepcję tzw. context awareness. Dzięki niemu oraz wykorzystaniu technologii IoT, np. danych z sensorów, będzie można na bieżąco wspomagać decyzje zakupowe klienta w zależności od tego kim jest, co robi i co go otacza, w jakim znajduje się otoczeniu a nawet w jakim jest nastroju. To ważne narzędzie, bo w przyszłości nie przetrwają stałe, sformalizowane relacje pomiędzy klientem, a usługodawcą – nie będzie faktur, umów, okresów lojalnościowych, tylko pojedyncze transakcje zakupowe, które będą rozliczane na bieżąco, podobnie jak realizacja usług.

Stworzenie systemu Avagat jest w 50 proc. dofinansowane przez NCBiR, a to oznacza, że został on uznany według obowiązujących kryteriów za innowacyjny na skalę światową, chociaż dofinansowanie udało się uzyskać dopiero za drugim podejściem. Pierwsze efekty naszych prac pojawią się już za ok. 1,5 roku. To nie jedyne przedsięwzięcie Asseco, które zostało wsparte przez NCBiR – np. nasz Pion Energetyki właśnie rozpoczął projekt, wykorzystujący Internet Rzeczy do elastycznego poboru energii elektrycznej.

Rozmawiał Wojciech Gryciuk



  • RSS
Dodaj artykuł do: Facebook Wykop.pl nk.pl blip.pl twitter.com

Komentarze

  

Dodaj komentarz (10-500 znaków)

manager