Jesteś w: Manager » Rynek

Analytics Experience 2017 - relacja z konferencji SAS Institute w Amsterdamie

09.01.2018 16:56  Rynek


 


Uczenie maszynowe, sztuczna inteligencja czy Internet Rzeczy to już nie przyszłe trendy technologiczne, ale nasza rzeczywistość. A to oznacza, że świat wkroczył właśnie w erę ekonomii analitycznej – to główne przesłanie konferencji, która odbyła się w październiku 2017 r.

Terminal pasażerski w Amsterdamie, będący popularnym portem dla statków wycieczkowych, okazał się świetnym tłem dla październikowej konferencji SAS Analytics Experience 2017. Przy 1 400 uczestnikach, 100 prelegentach i 50 dziennikarzach, a także ponad 5 tys. wzmiankach #AnalyticsX, blisko 72 tys. wyświetleniach na Twitterze oraz ponad 28 tys. na LinkedIn, konferencja po raz kolejny dowiodła, że jest jednym z najważniejszych międzynarodowych spotkań społeczności ekspertów i użytkowników analityki biznesowej. Konferencję poprowadził Jon Briggs, pierwszy w Wielkiej Brytanii męski głos wirtualnego asystenta Siri firmy Apple.


Jak powiedział podczas uroczystego otwarcia konferencji założyciel i CEO SAS – dr Jim Goodnight, żyjemy obecnie w nowego rodzaju demokracji napędzanej analityką, gdzie potencjał danych jest dostępny wszystkim i każdemu z osobna. Era analityki oznacza dla biznesu ogromne zmiany, a nowe możliwości platformy SAS Viya pomogą jej użytkownikom podejmować lepsze decyzje szybciej, niż było to wcześniej możliwe.


Futbol rozłożony na czynniki pierwsze

Kolejnym punktem programu była rozmowa panelowa, w której udział wzięli Jim Goodnight i Oliver Shabenberger, wiceprezes SAS, oraz założyciel firmy SciSports – Giels Brouwer. Firma SciSports tworzy rozwiązania do analizy potencjału piłkarzy oraz wpływu poszczególnych graczy na wyniki całej drużyny. Rozwiązanie to umożliwia śledzenie rozwoju zawodników, określenie ich wartości rynkowej oraz przewidywanie wyników spotkań. Firma wykorzystuje platformę SAS Viya oraz system kamer SciSport’s BallJames, które generują w czasie rzeczywistym dane wideo w technologii 3D z rozgrywanych meczów. Rozwiązanie pozwala na analizę efektywności oraz tworzenie modeli zachowań poszczególnych piłkarzy, a zebrane dane mogą być wykorzystane do identyfikacji nowej wschodzącej gwiazdy lub niedocenianych zawodników poprzez zestawienie ich statystyk z wynikami innych piłkarzy z danej ligi. SciSports udaje się to dzięki zaprojektowaniu modeli deep learningowych na platformie SAS Viya.


Inteligentna pomoc humanitarna

O innym spektakularnym przykładzie wykorzystania analityki opowiedział przedstawiciel holenderskiej rodziny królewskiej. Jego wysokość, Książę Pieter-Christian van Oranje Nassau van Vlooenhoven wystąpił w imieniu 510 Global, jednej z inicjatyw Czerwonego Krzyża. Jego zdaniem, zbiory Big Data same w sobie nie mają istotnego znaczenia. Stają się cenne dopiero wtedy, gdy się je analizuje i uzyskuje wartościową wiedzę. To właśnie robi 510 Global, wykorzystując dane i analizy do zwiększenia efektywności działań i poprawienia jakości pomocy humanitarnej. Książę nazwał to podejście "inteligentną pomocą". Jako przykład zaprezentował wykorzystanie analityki Big Data do określenia, gdzie najbardziej potrzebna była pomoc po uderzeniu huraganu Irma w wyspę St. Maarten.


ONZ i SAS

Od ponad 10 lat ONZ współpracuje z SAS ratując ludziom życie, dzięki możliwości wykorzystania wielkich zbiorów danych. Leonard Doyle, dyrektor ds. mediów i komunikacji w Agencji ds. Migracji przy ONZ, opowiedział o wykorzystywanym rozwiązaniu, dzięki któremu pracownicy w terenie mogą zbierać cenne dane na temat uchodźców i pomocy, jakiej trzeba im udzielić, co w istotny sposób przekłada się na wydajność i skuteczność całego procesu niesienia pomocy w skali globalnej.


Decyzje u źródła

Z kolei dyrektor ds. marketingu w SAS, Randy Guard, przedstawił przekonujący argument, że decyzje najlepiej podejmować w miejscu, w którym znajdują się dane. Koncepcja edge analytics przenosi część zdolności decyzyjnych do czujnika lub urządzenia, które generuje dane do analizy. Analityka jest w nich osadzona i w określonym zakresie samodzielnie potrafi identyfikować zdarzenia, interpretować je i podejmować decyzje. W podobny sposób decyzje są podejmowane w naszych mózgach, bo dokładnie tam, gdzie przechowywane są informacje. Właśnie dlatego edge analitycs staje się bardzo silnym trendem w biznesie.


Analityka IoT

Analiza danych IoT pozwala przekroczyć kolejną granicę. Właśnie to robi na co dzień firma GE Transportation we współpracy z SAS. Garret Fitzgerald, odpowiedzialny w GE za Transport Intelligence, opowiedział o tym, jak firma ze 100-letnim doświadczeniem wykorzystuje najnowocześniejsze technologie do budowania swojej przewagi rynkowej. Lokomotywy firmy GE Transportation są wyposażone w czujniki umożliwiające zbieranie danych dotyczących m.in. zużycia paliwa. Oprogramowanie SAS® Event Stream Processing pozwala na przetwarzanie tych informacji w czasie rzeczywistym i utrzymanie wydajności lokomotyw na najwyższym poziomie. Umożliwia to nie tylko optymalizację kosztów, ale również ograniczenie przestojów czy opóźnień.

Miłość to też wiadomość
Kto by pomyślał, że publiczność na konferencji technologicznej będzie słuchać o recepcie na udany związek. Dr Hannah Fry, wykładowczyni Matematyki Miast w Centrum Zaawansowanej Analizy Przestrzennej na University College London, zaprezentowała, jak dzięki równaniu matematycznemu można określić, czy związek będzie udany, czy nie. Patrzenie przez pryzmat matematyki na różne aspekty komunikacji i zachowania się par może pomóc przewidzieć rozwód z dokładnością na poziomie 90%. To jeden z przykładów dowodzący, że pomimo naszej iluzji wolnej woli i pozornie przypadkowych zestawów okoliczności, które mają wpływ na nasze decyzje, nasze zachowanie jako ludzi jest zaskakująco łatwe do przewidzenia.

Ślady naszego zachowania wychwycone przez technologię, której używamy, ujawniają proste wzory matematyczne, które są uniwersalne dla nas wszystkich. Te wzorce mogą przewidywać nasze zachowanie i mogą kszałtować sposób postrzegania miast i społeczeństw.  

Spójność marki

W swojej prezentacji Fritz Lehman, dyrektor ds. obsługi klienta w SAS, poruszył temat spójności marki. W świecie opartym na danych klienci oczekują spójnego kontaktu z markami, niezależnie od tego czy dzwonią do działu obsługi klienta, czy odwiedzają witrynę firmy. Z punktu widzenia dostawcy, analityka jest niezbędnym narzędziem do osiągnięcia tego celu. Wartością dodaną jest zdolność do automatyzacji decyzji i podejmowania stosownych działań w czasie rzeczywistym. Kluczowa staje się zdolność organizacji do monitorowania danych o interakcjach z klientem we wszystkich punktach styku z firmą, analiza kontekstu i wzorców zachowania klienta, a także dobór optymalnej w danym momencie akcji i sposobu komunikacji.


Statystyki

Na konferencję w sumie złożyło się 55 prezentacji, 23 sesje demo, a także sześć sesji szkoleniowych. Więcej informacji na jej temat można znaleźć na stronie wydarzenia oraz poprzez #AnalyticsX.

Wojciech Gryciuk


Czytaj też:
- relację z konferencji SAS Forum Polska (Warszawa, 6 listopada 2017 r.):
http://manager.inwestycje.pl/rynek_manager/-Biznes-potrzebuje-analityki---relacja-z-konferencji-SAS-Forum-Polska-w-Warszawie;313318;0.html

- wywiad z Shukri Dabaghi, Vice President, Middle East & Eastern Europe SAS, który się odbył w trakcie SAS Forum Polska (Warszawa, 6 listopada 2017 r.):
http://manager.inwestycje.pl/rynek_manager/Kierunki-rozwoju-analityki-biznesowej;313319;0.html

- relację z Debaty Managera pt. "Big Data - fakty i mity" z września 2017 r., w której wzięli udział przedstawiciele: SAS Institute, Teradaty, Netii i Ministerstwa Cyfryzacji:
http://manager.inwestycje.pl/rynek_manager/Big-Data---fakty-i-mity;311718;0.html





  • RSS
Dodaj artykuł do: Facebook Wykop.pl nk.pl blip.pl twitter.com

Komentarze

  

Dodaj komentarz (10-500 znaków)

manager