Jesteś w: Manager » Rynek

SIX Payment Services: nowe trendy konsumenckie wywołują zmiany na rynku omni-channel commerce

22.11.2017 15:40  Rynek

Zdaniem SIX Payment Services, 2018 rok przyniesie dalszy, dynamiczny rozwój sektora płatności elektronicznych i rozwiązań mobilnych oraz dominację omnichannel commerce 

Nowoczesne metody płatności, szczególnie płatności mobilne, zaczynają kształtować zachowanie zakupowe konsumentów – w niektórych branżach jest to już bardzo wyczuwalne. Jak przez ostatnie lata zmieniał się rynek płatności i jakie trendy zdominują go w przyszłości? SIX Payment Services, lider europejskiego rynku płatności bezgotówkowych, omawia najważniejsze z nich i radzi, w jaki sposób handlowcy mogą je wykorzystać do rozwoju swojej działalności.

W ciągu ostatnich dziesięcioleci proces robienia zakupów uległ znaczącym zmianom polegający kiedyś na wejściu do sklepu, ustawieniu się w kolejce i zapłacie przy kasie, został całkowicie zrewolucjonizowany wraz z upowszechnieniem się Internetu. Obecnie śledzenie, na przykład ulubionych marek odzieżowych w mediach społecznościowych, oglądanie ubrań w sklepie internetowym, a nawet przymierzanie ich w wirtualnej przymierzalni staje się czymś oczywistym dla coraz większej liczby konsumentów. Na końcu wystarczy jedno kliknięcie, by zapłacić, a ubrania zostaną dostarczone pod wskazany adres, czasem nawet jeszcze tego samego dnia.

Ten nowy kierunek zmienił niemal każdy aspekt doświadczenia zakupowego. Dla przykładu, podczas, gdy niektórzy konsumenci przestawili się już nawet na zakupy artykułów spożywczych w Internecie, większość z nas wciąż preferuje metodę „tradycyjną”: sprawdzenie zawartości lodówki i szafek kuchennych, spisanie listy zakupów, a na końcu odwiedzenie fizycznego sklepu celem zakupu potrzebnej żywności. Odpowiedzią na potrzeby takich konsumentów są coraz chętniej wybierane inteligentne lodówki, które dzięki możliwościom technologicznym, jakie daje współcześnie Internet Rzeczy (IoT) potrafią na bieżąco kontrolować status swojego zaopatrzenia, wysyłać właścicielowi wskazówki, gdy data przydatności do spożycia danego produktu zbliża się do końca, mogą też zaproponować sugerowaną listę zakupów. Po zatwierdzeniu takiej listy wystarczy tylko, by właściciel gospodarstwa domowego dokonał zapłaty (przy pomocy intuicyjnej aplikacji), wybrał preferowane miejsce odbioru towaru i udał się do wybranego supermarketu, w którym złożone zamówienie już na niego czeka (oczywiście, jeżeli nie zdecyduje się na zamówienie dostawy do domu). Dni przeszukiwania regałów i stania w kolejce do kasy są więc policzone.

Technologia zmienia nie tylko przyzwyczajenia zakupowe klientów, ale również wybór opcji płatności, jakie sprzedawcy powinni być w stanie zaoferować swoim klientom zarówno w sklepie internetowym, jak i stacjonarnym. Dlatego też, aby nie tracić wysokości swoich obrotów z powodu braku możliwości zapłaty, powinni uważnie śledzić trendy płatnicze wśród swojej grupy docelowej. Jedno jest pewne, sytuacja na rynku usług płatniczych będzie nadal ewoluować.

Omnichannel stał się rzeczywistością

Koncepcja omnichannel jest kontynuacją wielokanałowego modelu dystrybucji (multichannel) i oznacza spójne doświadczenie zakupowe we wszystkich kanałach sprzedaży. Jako wizja, funkcjonuje już od dłuższego czasu. W praktyce polega na tym, że handlowcy kreują dodatkowe punktu styku (tzw. touch pointy) z klientem, aby następnie wejść z nim w relację handlową we właściwym miejscu i właściwym czasie, ale także by dotrzeć do nowych klientów. Decydujące znaczenie dla skuteczności tych działań mają również w pełni zintegrowane systemy płatności, które gwarantują usługę podczas całkowitej ścieżki zakupowej kupującego (customer journey). Synchronizacja wszystkich „touch pointów” i punktów płatności na jednej platformie mogłaby stać się wyzwaniem logistyczno-technologicznym dla wielu sprzedawców. Dlatego SIX Payment Services oferuje zintegrowane rozwiązania dla POS i e-commerce, wspierające takie funkcjonalności, jak: Click and Collect oraz Click and Return.

  • Click and Collect: klient zamawia i opłaca towar online, odbiera go w sklepie.
  • Click and Return: konsument zamawia i opłaca produkt online. Produkt jest dostarczany do domu i po przymierzeniu można go wymienić lub zwrócić w sklepie. Zapłacona kwota zostaje zwrócona, przy czym klient nie musi mieć przy sobie karty, którą dokonano zapłaty.
  • EndlessAisle: towar wyprzedany w sklepie można zamówić na urządzeniach mobilnych lub  w info-kiosku na miejscu.

W obu pierwszych przypadkach zakup i płatność lub jej anulowanie rozpoczynają się online i kończą się w sklepie stacjonarnym. Natomiast w przypadku EndlessAisle proces ten przebiega w odwrotnym kierunku.


Płatności mobilne: Apple, Google i Samsung to dopiero początek

Już od jakiegoś czasu koncerny technologiczne, takie jak: Apple, Google i Samsung oferują nowe możliwości płatnicze. Dzięki uproszczeniu procesu płatności obiecują większą lojalność klienta. Sprzedawcy oczekują tego samego, gdy wdrożą kilka z różnorodnych możliwości dokonania płatności w swoim sklepie stacjonarnym lub online. Które systemy płatności stanowią zatem konkurencję dla tradycyjnych kart kredytowych i debetowych, jak i dla gotówki?

W 2006 r. Google rozpoczął projekt Google Checkout, w ramach którego podjął pierwsze próby w zakresie alternatywnych możliwości płatniczych. W roku 2011 Google Checkout został zastąpiony przez Google Wallet. Obecnie ten system płatności jest dostępny w USA i w Wielkiej Brytanii. W tym roku firma wprowadziła kolejną nowość – w Wielkiej Brytanii uruchomiono Android Pay.  

Również w Wielkiej Brytanii wprowadzono Apple Pay. Od sierpnia 2016 aplikacja AppleWallet, w której płatność potwierdza się odciskiem palca, jest dostępna również we Francji i Szwajcarii. Oprócz tego, w zeszłym roku Samsung przejął LoopPay, dzięki któremu klienci mogą dokonywać płatności w zwykłych terminalach POS przy pomocy czytnika paska magnetycznego. W Europie można było do tej pory płacić w ten sposób tylko w Hiszpanii.  

Płatności mobilne będą z pewnością nadal zyskiwać na popularności wśród konsumentów. Niektórych branż już teraz nie można sobie bez nich wyobrazić. Niezależnie od ich formy (karta, naklejka, opaska na rękę itd.) bezdotykowe metody płatności zdobędą również obszary handlu charakteryzujące się dużą częstotliwością dokonywania płatności. Naturalnie nie znikną zwolennicy gotówki, podobnie jak osoby, które nie zgadzają się na udostępnianie swoich danych. Bez wątpienia możemy założyć współistnienie gotówki, kart, smartfonów i wielu innych form płatności przez kilka następnych dziesięcioleci. A zadaniem firm takich, jak SIX Payment Services jest wsparcie szerokiego spektrum usług płatniczych przy pomocy bezpiecznych i godnych zaufania technologii.

Millenialsi i Generacja „Z”: dostosowanie metod płatności do przyzwyczajeń nowych grup klientów

Statystyczny, przywiązany do swojego smartfona klient chce płacić za zakupy przy pomocy wygodnych i bezpiecznych środków płatniczych. Znaczenie ma dla niego również fakt, czy chodzi o szybkie (często bezdotykowe) płatności niewielkich kwot (na przykład w piekarni), płatności w bardziej ekskluzywnym otoczeniu, czy te mające miejsce online. Niektórzy sprzedawcy, a nawet całe branże, jak wielkie sieci odzieżowe, koncentrują się obecnie na zagwarantowaniu Millenialsom i Generacji Z, najbardziej otwartym na nowinki technologiczne, sprawnego przejście do kasy – zarówno w sklepie stacjonarnym, jak i internetowym. Jednocześnie bezwzględnym wymogiem pozostaje bezpieczeństwo transakcji i danych. Handlowcy stoją więc przed wielkim wyzwaniem znalezienia równowagi pomiędzy doświadczeniem klienta, a związanymi z tym kosztami.

Metody płatności różnią się pomiędzy sklepami, funkcjonującymi w różnych branżach i różnych regionach. Właśnie tutaj sprzedawcy mogą upatrywać swojej szansy – ten, kto zintegruje w swoim systemie nowoczesne możliwości płatnicze, może zwiększyć zadowolenie swoich klientów, przyciągnąć nowe grupy docelowe, a przy tym zwiększyć swoją efektywność biznesową. Jednak wybór właściwego systemu płatności może stanowić prawdziwe wyzwanie. W tym miejscu dostawcy usług płatności powinni przejąć rolę doradców, dokonać analizy profili klientów, a w efekcie zaproponować odpowiednie rozwiązania.

Równolegle do zmian przyzwyczajeń klientów, również procesy płatności po każdej transakcji muszą być rozwijane, tak aby możliwe było dotrzymanie kroku popytowi i innowacjom technologicznym. Można się spodziewać, że w przeciągu pięciu kolejnych lat dostawcy będą w stanie zaoferować klientom możliwość płatności w trakcie całkowitego doświadczenia zakupowego, przy wykorzystaniu wielu różnych metod. Odpowiednia metoda płatności zostanie automatycznie zidentyfikowana, dzięki czemu stworzone zostanie indywidualne doświadczenie zakupowe. Oprócz oczywistych korzyści dla konsumenta, dzięki nowym procesom zmniejszy się liczba porzuconych koszyków i zwiększy się wartość dodana.

opr. wogr


 

  • RSS
Dodaj artykuł do: Facebook Wykop.pl nk.pl blip.pl twitter.com

Komentarze

  

Dodaj komentarz (10-500 znaków)

manager