Jesteś w: Manager » Rynek

IBM zmienia świat

18.12.2017 20:19  Rynek


IBM zmienia świat

 

Jarosław Szymczuk, dyrektor generalny IBM Polska i Kraje Bałtyckie, o cyberbezpieczeństwie, rozszerzonej inteligencji, systemie Watson, wynalazkach IBM i zarządzaniu rozbudowaną strukturą

 

Jednym z najważniejszych projektów IBM, które na naszych oczach zmieniają świat, jest system Watson pokazujący, co potrafi sztuczna inteligencja.

Watson zasłynął dzięki teleturniejowi „Jeopardy!”, w którym odpowiadał na pytania z wielu obszarów wiedzy znacznie lepiej niż dotychczasowi rekordziści. Wygrana ta była prawdziwą sensacją, zdecydowanie większą niż pojedynki komputerów IBM z mistrzami szachowymi. Watson to dziś znakomicie rozpoznawalny brand, symbol Augmented Intelligence, czyli rozszerzonej inteligencji. Chciałbym wyjaśnić, że świadomie unikamy określenia sztuczna inteligencja, podkreślając, że jest to zaawansowane narzędzie wspierające specjalistów w dziedzinie medycyny, Internetu Rzeczy czy cyberbezpieczeństwa.

 

I tak docieramy do cyberbezpieczeństwa, które stało się nośne medialnie, choćby w kontekście wyborów w USA i we Francji.

Podczas naszej niedawnej konferencji CYBERSEC w Krakowie wiele czasu poświęciliśmy konieczności analizowania gigantycznych ilości danych, które trzeba przetwarzać, żeby identyfikować zagrożenia i im przeciwdziałać. Tutaj również systemy kognitywne są ogromnym wsparciem, potrafią analizować nieustrukturyzowane dane, ucząc się jednocześnie nowych metod działania cyberterrorystów. Tym bardziej że za ataki hakerskie coraz częściej odpowiadają zorganizowane grupy przestępcze. Na marginesie, warszawski szczyt NATO potwierdził, że w dzisiejszych czasach wojna może przebiegać nie tylko na morzu, lądzie i w powietrzu, lecz także w wirtualnej rzeczywistości.

 

Dla firm najważniejsze jest pytanie: Jakie szkody można ponieść w przypadku utraty informacji lub ich kradzieży?

Szacuje się, że średni koszt wycieku danych wynosi 4 mln dol., a w ubiegłym roku odnotowano duży wzrost liczby takich incydentów, z 600 mln do ponad 4 mld.

 

Niedawno padłem ofiarą takiego ataku – ktoś przejął dane mojej karty w Internecie i usiłował ściągnąć wielokrotność płatności za hotel w USA.

Ja również któregoś dnia się zorientowałem, że z mojej karty wypłacono pieniądze w Hanoi. Gdy w grę wchodzą relatywnie niewielkie kwoty, wiele osób tego nie zauważa. Kiedy indziej, będąc na innym kontynencie, wypłaciłem pieniądze z bankomatu i po kilku minutach odebrałem telefon z banku z pytaniem, czy potwierdzam tę transakcję. Odebrałem to jako troskę banku o moje bezpieczeństwo. W takich właśnie przypadkach systemy kognitywne mogą pomóc w szybszej identyfikacji potencjalnych wyłudzeń i zapobiegać oszustwom finansowym.

 

Co IBM robi dziś w dziedzinie przeciwdziałania cyberprzestępczości?

Dysponujemy pakietem rozwiązań, które służą temu, żeby monitorować i badać to, co dzieje się w sieci. Nasz koncern ma na świecie sześć globalnych centrów, które się tym zajmują. Jedno z nich ulokowane jest we Wrocławiu. Rozwija się ono bardzo dynamicznie. Zaczynało jako jedno z wielu operacyjnych centrów ds. bezpieczeństwa, a od czerwca tego roku działa jako europejski ośrodek X-Force Command Center wyspecjalizowane w zapewnianiu bezpieczeństwa naszym klientom oraz świadczeniu usług z zakresu RODO. Ośrodek ten w ciągu ostatnich lat trzykrotnie zwiększył zatrudnienie, pracują tam wysoko wykwalifikowani specjaliści, obsługujący głównie klientów zagranicznych. Bardzo nam również zależy na dotarciu do polskich firm i instytucji, dla których ważne jest bezpieczeństwo w sieci.

 

Rozwój Augmented Intelligence przybliża dzień, gdy samochody autonomiczne zdominują rynek motoryzacyjny.

Zapewne najpierw pojawią się systemy, które na podstawie analizy zachowań kierowców, warunków drogowych i pogodowych będą wspomagały bezpieczeństwo i komfort jazdy. Firmy motoryzacyjne chętnie wprowadzają nowatorskie rozwiązania – są liderami Przemysłu 4.0. Współpraca z czołowymi niemieckimi producentami aut zaowocowała uruchomieniem przez IBM dużego centrum Internetu Rzeczy w okolicach Monachium.

 

Czy rozszerzona inteligencja wspiera już rozwiązania, z którymi mamy do czynienia na co dzień?

Dobry przykład to inteligentny doradca sprzedaży. Kupując w Internecie ubrania kilku znanych marek, np. The North Face, można porozumiewać się z wirtualnym sprzedawcą, przedstawić mu swoje preferencje, żeby uzyskać zindywidualizowaną propozycję. Kolejny obszar zastosowań rozszerzonej inteligencji to usługi bankowe. W wiodącym europejskim banku, Crédit Mutuel, Watson wspiera 20 tys. doradców klienta, przyspieszając obsługę zapytań, a także pomaga doradcom w zadaniach czysto administracyjnych, przetwarzając 350 tys. przychodzących do nich codziennie e-maili.

 

W jaki sposób wasi klienci korzystają z Watsona?

Usługa dostarczana jest z chmury. Filozofia działania tego systemu jest inna niż w przypadku urządzeń, które trzeba kupić, żeby mieć do nich dostęp. Nie muszę chyba dodawać, że taki właśnie jest generalny trend rozwoju IT: klienci mają korzystać z tego, co jest im naprawdę potrzebne, bez konieczności kupowania kosztownych urządzeń i oprogramowania, które wykorzystują w niewielkim stopniu.

 

 

Zapraszamy do zapoznania się z pozostałą częścią artykułu w najnowszym numerze Managera.

 

  • RSS
Dodaj artykuł do: Facebook Wykop.pl nk.pl blip.pl twitter.com

Komentarze

  

Dodaj komentarz (10-500 znaków)

manager