Jesteś w: Manager » Rynek

Biznes potrzebuje analityki - relacja z konferencji SAS Forum Polska w Warszawie

09.01.2018 18:03  Rynek



W 23. edycji SAS Forum Polska (6.11.2017)
 wzięło udział ponad 900 osób, reprezentujących 200 firm, organizacji i instytucji publicznych. Motywem przewodnim konferencji była rola analityki biznesowej w budowanie nowoczesnej gospodarki opartej na danych. 


Konferencja SAS Forum Polska 2017 odbyła się pod hasłem „
Experience Your New Possible”. Łatwy dostęp do danych oraz różnorodnych metod analitycznych i narzędzi sprawia, że na naszych oczach znikają bariery technologiczne i finansowe powszechnego stosowania analityki w biznesie. Wyzwaniem jest zbudowanie organizacji zdolnej do wykorzystania tej szansy w stopniu zapewniającym rozwój i przewagę nad konkurencją. Przyszłość należy do tych, którzy potrafią w innowacyjny sposób wykorzystywać dostępne dane i narzędzia analityczne. Podczas sesji plenarnej o technologicznej i organizacyjnej transformacji oraz rozwoju analitycznej ekonomii mówili: prof. Michał Kosiński ze Stanford University oraz Scott Chastain z SAS Global Technology Practice.


Big Data

Tematem sesji inauguracyjnej prof. Michała Kosińskiego była Big Data i jak zmienia ona świat. Internet zdemokratyzował informację, edukację i biznes oddając głos tym, którzy dotąd milczeli. W kategoriach komunikacji, dostępu do pracy, rynków i informacji wszyscy stali się sobie bardziej równi niż kiedykolwiek wcześniej.

Z drugiej strony algorytmy i globalizacja umożliwiły niewielkiej grupie osób zdobyć bezprecedensową władzę na całą resztą w ekonomii, polityce i w obszarze socjalnym. W szczególności coraz potężniejsze algorytmy sztucznej inteligencji są używane do przewidywania naszych zachowań i ujawniania prywatnych przemyśleń oraz preferencji, często bez naszej zgody czy wiedzy.

- A to jest tylko początkiem wyzwań nowego rodzaju: erozji prywatności i wolności czy nawet realizowanych w stylu Raportu Mniejszości prewencyjnych oskarżeń. Wszystkie te ryzyka wymagają zrozumienia, przedyskutowania i niedopuszczenia do sytuacji, w której korzyści z Wieku Informacji byłyby niższe od stojących za nimi kosztów. To od nas zależy, czy przyszłość będzie wyglądała jak Nowy Wspaniały Świat, Globalna Wioska czy Mad Max – podsumował swoje wystąpienie prof. Michał Kosiński.


Zdaniem praktyków

Nowa kultura biznesu oparta na wykorzystaniu analityki wymaga nie tylko przygotowania infrastruktury technicznej, ale również zmiany sposobu działania firm i odpowiednich umiejętności użytkowników. W bloku poświęconym zastosowaniom analityki w polskich przedsiębiorstwach różne aspekty ewolucji struktury organizacyjnej, budowania kultury analitycznej oraz rozwoju kompetencji zespołów zaprezentowali zaproszeni do udziału w tej sesji eksperci: Bartosz Dobrzyński, Dyrektor Marketingu i Członek Zarządu Play, oraz Marek Łach, Dyrektor Centrum Ryzyka Kredytowego Klienta Detalicznego, PKO Bank Polski.


Analityka ekonomiczna

Z kolei tematem wystąpienia Scotta Chastaina z SAS Global Technology Practice były trzy klucze do innowacyjności w analityce ekonomicznej. Powszechnie wiadomo, że obecnie jesteśmy na początku nowej rewolucji przemysłowej, rewolucji zasilanej danymi. Ludzkie interakcje z cyfrowym światem pogłębiają się z każdym krokiem.

– Wszędzie, od mobilnych aplikacji i Webu po Internet of Things, dane są generowane w zatrważającym tempie, bo jakoby mają lepiej odzwierciedlać ludzkie doświadczenia. Jako klienci, oczekujemy bardziej spersonalizowanych produktów i doświadczeń, jako pacjenci marzymy o opiece medycznej dostosowanej do naszej indywidualności, jako mieszkańcy oczekujemy sprawiedliwego i etycznego traktowania w oparciu o to kim jesteśmy, a nie co robimy – powiedział Scott Chastain w trakcie swojej prelekcji.

Organizacje starają się wyciągnąć jak najwięcej informacji z danych i to właśnie analityka jest kluczem do odblokowania ich wartości. Nie wystarczy już teraz mieć tylko wgląd w dane, trzeba przełożyć go na działania, decyzje oraz wyniki, a to jest właśnie świat analityki ekonomicznej. 

– A ponieważ jej walutą są algorytmy, stają się one zarówno bardziej wszechobecne, jak i bardziej wbudowane w strategię organizacji oraz jej sukcesy. Tworzenie i kultywowanie kultury analitycznej coraz częściej znajduje się w centrum zainteresowania organizacji i dlatego podejmują one kroki w celi realizacji potencjału danych i analityki – podsumował Scott Chastain.


Nagrody dla najlepszych

Podczas sesji plenarnej miała miejsce uroczystość wręczenia statuetek SAS Enterprise Award klientom, którzy wnieśli szczególny wkład w rozwój zastosowań analityki w Polsce, a także firmom i instytucjom, które obchodzą w tym roku okrągłe rocznice współpracy z SAS. W prestiżowym gronie wyróżnionych znalazły się następujące organizacje: Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, Play, Bank BGŻ BNP Paribas S.A., Raiffeisen Bank Polska S.A., ING Bank Śląski S.A. oraz Instytut Kardiologii im. Prymasa Tysiąclecia Stefana Kardynała Wyszyńskiego, który był pierwszym klientem SAS w Polsce i w tym roku obchodzi jubileusz 25-lecia współpracy.


Analityka w praktyce

W popołudniowej części SAS Forum odbyły się równoległe sesje tematyczne: „Analytics in action”, „Innovation”, „Fraud, Risk & Compliance”, „Trendy i technologie” oraz „SAS prezentuje”. Klienci SAS reprezentujący wiodące firmy i instytucje z Polski i zagranicy prezentowali przykłady wdrożeń rozwiązań analitycznych w kluczowych obszarach, takich jak zarządzanie marketingiem, sprzedażą i doświadczeniem klienta, zarządzanie ryzykiem, przeciwdziałanie nadużyciom, cyberbezpieczeństwo, zarządzanie łańcuchem dostaw, telematyka itd. Uczestnicy mogli także poznać nowe funkcjonalności platformy SAS Viya oraz dowiedzieć się, jak ewolucja narzędzi SAS wpisuje się w najnowsze trendy technologiczne. Prezentacje pozwoliły zapoznać się z aktualnym portfolio produktów SAS, ze szczególnym uwzględnieniem nowości oraz praktycznymi przykładami ich zastosowań. W agendzie wydarzenia znalazły się również sesje warsztatowe, podczas których uczestnicy mogli sprawdzić w praktyce funkcjonalności wybranych narzędzi SAS. Dużym zainteresowaniem cieszyły się również stoiska demonstracyjne, które były okazją do bliższego poznania rozwiązań biznesowych SAS.


Wojciech Gryciuk


 

Czytaj też:
- wywiad z Shukri Dabaghi, Vice President, Middle East & Eastern Europe SAS, który się odbył w trakcie SAS Forum Polska (Warszawa, 6 listopada 2017 r.):
http://manager.inwestycje.pl/rynek_manager/Kierunki-rozwoju-analityki-biznesowej;313319;0.html

- relację z konferencji Analytics Experience 2017, zorganizowaną przez SAS Institute w Amsterdamie w październiku 2017:
http://manager.inwestycje.pl/rynek_manager/Analytics-Experience-2017---relacja-z-konferencji-SAS-Institute-w-Amsterdamie;313316;0.html

- relację z Debaty Managera pt. "Big Data - fakty i mity" z września 2017 r., w której wzięli udział przedstawiciele: SAS Institute, Teradaty, Netii i Ministerstwa Cyfryzacji:
http://manager.inwestycje.pl/rynek_manager/Big-Data---fakty-i-mity;311718;0.html

  • RSS
Dodaj artykuł do: Facebook Wykop.pl nk.pl blip.pl twitter.com

Komentarze

  

Dodaj komentarz (10-500 znaków)

manager