Jesteś w: Manager » Design XXI wieku

Małgorzata Grzyb

16.02.2015 14:13  Design XXI wieku
Małgorzata Grzyb ROZMOWA Z MAŁGORZATĄ GRZYB, ARCHITEKTEM W FIRMIE MARTELA

– Jak pani widzi rolę designu w projektowaniu przestrzeni biurowej dla pracownika?
– Design postrzegam jako sztukę, atmosferę, klimat wnętrza tworzony dla przebywających w nim ludzi. Ma on olbrzymi wpływ na naszą psychikę, wpływa też na nasze zachowania. Design to sztuka projektowania przestrzeni, odpowiedni dobór faktur, materiałów, światła, kolorystyki i elementów wyposażenia. Pracując dla firmy Martela dobieram kolorystykę biura w zależności od rodzaju działalności prowadzonej przez pracowników. Inną kolorystykę zastosujemy w banku czy firmie prawniczej, a inną w biurze, w którym praca koncentruje się na pracy twórczej wymagającej aktywności. W tym przypadku wybieramy kolory wpływające na większą aktywność pracowników, stymulujące do działania.

– Jakie to są kolory?
– Odważne. Pomarańcze, czerwienie, fuksja, indygo. Kolory bardzo żywe, nawet agresywne. Zielenie, kolory pastelowe, stonowane sprzyjają z kolei uspokojeniu, pozwalają na koncentrację, skupienie, zdystansowanie się i lepsze zbieranie myśli.

– Czy design może wpływać na naszą chęć do pracy, nastawienie do wykonywanych obowiązków?
– Oczywiście. Najlepiej widzą to pracodawcy. Właściwe efekty uzyskamy poprzez wykorzystanie wielu zasobów w firmie, w celu osiągnięcia dla niej korzyści, gdzie biuro należy do najbardziej efektywnych, gdyż codziennych, narzędzi. Ciekawy, inspirujący wystrój wnętrza ułatwia pozyskanie najlepszych pracowników. Celem firmy jest ich zatrzymanie i wykorzystanie ich potencjału. Dla wielu fachowców to właśnie praca w atrakcyjnym wnętrzu jest coraz bardziej istotna w kontekście atmosfery i komfortu pracy. Lepiej czujemy się, a więc wydajniej pracujemy w przyjaznym, ładnym, dobrze zaprojektowanym wnętrzu. Coraz większą uwagę przykładamy do jakości swojego życia, a to przekłada się na ocenę otoczenia, w którym przebywamy. Design tworzy tożsamość firmy. Podkreśla jej wartości, które muszą być widoczne w codziennej pracy i postrzeganiu jej na zewnątrz przez klientów, gości, kontrahentów. Design dużo mówi o samej organizacji, dlatego musi być precyzyjnie dobrany, w zależności od jej filozofii, wartości i misji. Inaczej projektuje się wnętrze dla firmy reklamowej czy projektowej, a inaczej dla banku czy kliniki albo kancelarii prawnej.

– Wnętrze, jak pani mówiła, ma również wpływ na zachowanie pracowników.
– Tak. Proszę zauważyć, jak osoby zachowują się w restauracji, a jak w pubie. Bardzo trudno, wręcz nieelegancko jest nam dołączyć się do grupy osób siedzących przy stoliku w restauracji. Będąc w pubie chętnie nawiązujemy nowe kontakty z osobami stojącymi przy barze. Tę regułę często stosujemy projektując w biurze miejsca nieformalnych spotkań, w których wykorzystujemy wysokie stoły i właśnie krzesła barowe, aby ułatwić pracownikom wymianę informacji i sprawić, aby spotkanie odbywało się w luźnej atmosferze. Obecnie wielu pracowników, szczególnie pokolenie Y, dużą wagę przywiązuje do atmosfery w miejscu pracy.

– Czy młodzi ludzie wolą przestrzeń otwartą, czy wolą bardziej kameralne pomieszczenia? Czy nadal panuje moda na open space?
– Generalnie nie lubią „nudnej” przestrzeni. Natomiast zastosowanie open space wynika z potrzeby funkcjonalno- -organizacyjnej danej firmy. Projektanci razem z managerami starają się dobrać taką aranżację przestrzeni biurowej, która będzie odpowiednia dla danego zespołu. Jeżeli uznają, że forma pracy w open space jest właściwa, to wtedy się ją stosuje. Dzisiaj inaczej zresztą rozumiemy open space. To nie są już takie same biurka ustawione rzędami jak w tramwaju czy obudowane boksy, jak stosowało się je parę lat temu. Odchodzi się od takiej organizacji przestrzeni. Dzisiaj miejscem pracy pracownika nie jest jeden punkt, konkretne stanowisko pracy, ale cała przestrzeń w biurze. W zależności od zadania, pracownik wybiera taką część biura, która będzie dla niego najbardziej inspirująca, w której jego praca będzie najefektywniejsza. To może być biurko, przy którym pisze, kabina telefoniczna, w której ciszy przeprowadza rozmowy handlowe, sala konferencyjna do pracy zespołowej, kuchnia dla chwili skupienia przy kawie. Nowoczesna technologia pozwala przecież na pracę w każdym miejscu biura.

– To utrudnienie czy ułatwienie dla projektanta?
– Dzisiaj projektant może organizować przestrzeń biurową w bardziej kreatywny sposób. Dostępne materiały, technologia i pewien luz w projektowaniu biura dają niesamowite możliwości. Pierwszym biurem, które otworzyło projektantom drzwi do stosowania śmiałych rozwiązań, było Google w Zurychu. Teraz nikogo nie dziwi, kiedy w biurze projektujemy plażę, ściankę wspinaczkową, dajemy możliwość pokonywania długich korytarzy na hulajnodze. Projektowanie biura częściowo przypomina planowanie przestrzeni miejskiej. Tutaj także są kafejki, miejsca spotkań, relaksu, wnętrza do skupienia i pracy zespołowej. W myśleniu o przestrzeni biurowej i designie nastąpiła prawdziwa rewolucja. Również w Polsce. Nasze realizacje pokazują, że nie musimy mieć kompleksów, gdyż poziom naszego projektowania jest na światowym poziomie. A jak wynika z badań, im korzystniej zostanie zaprojektowana dana przestrzeń do pracy, tym organizacja pracuje efektywniej przy wyższym zadowoleniu pracowników.
  • RSS
Dodaj artykuł do: Facebook Wykop.pl nk.pl blip.pl twitter.com

Komentarze

  

Dodaj komentarz (10-500 znaków)

manager