Jesteś w: Manager » Cztery koła, dwa koła

Mocne wejście Fabii

20.01.2015 13:02  Cztery koła, dwa koła
Mocne wejście Fabii

Nowa Škoda Fabia ma szanse zrewolucjonizować rynek flotowy. Relatywnie niedrogie, bardzo nowoczesne auto spełnia większość wymagań, jakie stawia się przed tego rodzaju pojazdami.


Jest to samochód niewielki, ale wygodny i pakowny, ma bagażnik o pojemności 330 l – największy w swojej klasie. Oczekiwania rynku związane z tym modelem były duże, ale inżynierowie i projektanci z Mladá Boleslav świetnie się spisali.
Miałem okazję przekonać się o tym osobiście, uczestnicząc w prasowej premierze auta w okolicach Lizbony. Trzecią generację Fabii charakteryzuje bardziej dynamiczna forma. Od samochodów wyższej klasy przejęła innowacyjne układy bezpieczeństwa, komfortu, multimediów i rozrywki. Najciekawszą nowość stanowi możliwość połączenia do systemu audio-video Fabii własnego smartfonu przez MirrorLink™ i SmartGate.
Niektórzy dziennikarze „starszej daty” uczestniczący w testach nie mogli zrozumieć, dlaczego auto nie ma własnej nawigacji. Przedstawiciele Škody cierpliwie tłumaczyli, że każdy użytkownik smartfonu może używać zainstalowanych w nim programów – łącznie z nawigacją – korzystając z samochodowego wyświetlacza. Jest to, moim zdaniem, rozwiązanie wręcz idealne, które powinno czym prędzej trafić do pojazdów wyższej klasy. Każdy użytkownik samochodowych map wie o tym, że szybko tracą one aktualność, a kolejne aktualizacje są kłopotliwe i kosztowne. Jeżdżąc nową Fabią podłączyłem do systemu własnego iPhone’a, a tym samym zainstalowane w nim aplikacje TomTom i Google Maps. Z duża przyjemnością słuchałem też muzyki ze Spotify. Powiem krótko: jest to rewelacyjne rozwiązanie.
Kolejną ciekawostkę stanowi waga auta – podobna jak w przypadku… roadstera. Nowa Fabia waży zaledwie 980 kg, o 65 kg mniej od poprzedniego modelu i do 17 procent oszczędniejsza.
Nowością jest zakres indywidualnego kształtowania auta zarówno z zewnątrz, jak i od wewnątrz, np. kolor dachu, obudowy lusterek zewnętrznych oraz kół.
Czeski producent słusznie chwali się tym, że silniki Fabii są naprawdę oszczędne. Zużycie paliwa zmniejszyło się nawet do 3,1 l/100 km. W ofercie do Fabii znajdują się cztery silniki benzynowe i trzy wysokoprężne. Wszystkie spełniają normę czystości spalin EU6 i są wyposażone w funkcję start-stop i odzysk energii hamowania. Spektrum mocy silników benzynowych sięga od 44 kW (60 KM) do 81 kW (110 KM). Nowa paleta trzycylindrowych silników wysokoprężnych oferuje od 55 kW (75 KM) do 77 kW (105 KM). Jako skrzynie biegów zastosowano nowoczesne ręczne skrzynie biegów lub automatyczną DSG.
Nie sposób nie wspomnieć, że nowa Fabia została wyposażone w najnowocześniejsze układy bezpieczeństwa, które dotąd spotkać można było raczej w wyższych segmentach samochodowych, jak np. Front Assistant ze zintegrowaną funkcją hamowania awaryjnego podczas jazdy miejskiej. Lepsze pokonywanie zakrętów ułatwia seryjna funkcja XDS+, będąca rozszerzoną funkcją elektronicznej blokady mechanizmu różnicowego.
Bezpieczeństwo to również 6 poduszek bezpieczeństwa współpracujących z 3-punktowymi pasami bezpieczeństwa.
Zawsze z zainteresowaniem oglądam nowe rozwiązania z serii Simply Clever, które stanowią wyróżnik marki. Tym razem bardzo spodobały mi się: skrobaczka do szyb na pokrywie wlewu paliwa, śmietniczki w tapicerce drzwi, siatkowe kieszenie na wewnętrznych krawędziach foteli oraz uchwyt na półlitrową butelkę w tapicerce tylnych drzwi. Genialny w swej prostocie patent to miejsce na telefon ulokowane w uchwycie kubka.
Warto przypomnieć, że od premiery modelu w roku 1999 Škoda sprzedała prawie 3,5 miliona Fabii. Model zdobył wiele tytułów, m.in. „Samochód firmowy roku”, „Korzystne małe auto”. Bez wątpienia będzie to „auto pierwszego wyboru” nie tylko dla firm, ale też dla tysięcy nabywców, dla których walory praktyczne stanowią decydujący argument przy zakupie samochodu.
  • RSS
Dodaj artykuł do: Facebook Wykop.pl nk.pl blip.pl twitter.com

Komentarze

  

Dodaj komentarz

manager